عبدالوهاب نشاطِ اصفهانی شاعر سده سیزدهم هجری ایران است. وی به سال ۱۱۷۵ هجری قمری در اصفهان زاده شد. نشاط علاوه بر زبان مادری، زبان‌های عربی و ترکی را فراگرفت و در خوشنویسی سرآمد زمان خود شد و با شعر و ادب فارسی و دانش‌های زمان خود از دینی و ریاضی و حکمت الهی و منطق آشنایی یافت. نشاط در سال ۱۲۱۸ هجری قمری در سن چهل و هشت سالگی به‌تهران آمد و به‌دربار فتح‌علی‌شاه راه یافت و سمت دبیری و منشیگری و لقب «معتمدالدوله» گرفت و پس از چندی به‌سرپرستی دیوان رسائل گمارده شد. نشاط پش از رسیدن به این سمت، همه‌جا با شاه همراه بود و بیشتر احکام سلطنتی و فرمان‌های رسمی و نامه‌های خصوصی شاه و عقدنامه‌ها و وصیت‌نامه‌های افراد خاندان سلطنت با خط و امضای او نوشته می‌شد و تا پایان عمر عهده‌دار این سمت بود. نشاط اصفهانی از طرفداران ندای بازگشت ادبی واحیای سبک متقدمین بوده است. نشاط اصفهانی در نظم و نثر فارسی و عربی استاد بود و بخصوص در سرودن غزل توانایی و تبحر خاصی داشت، با این حال طبع شعر خود را در قصیده، مثنوی، ترکیب‌بند و رباعی نیز آزمود و اشعاری را در این سبک‌ها به یادگار گذاشت.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

649adc80ebb25.jpg

سفینه نوح (دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی با زندگینامه و پیشگفتار)

نوح خراسانی

سفینه نوح دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی است همراه با زندگی نامه و پیشگفتار که به کوشش علی حبیب حسین نجومیان در سال 1372 توسط انتشارات پاندا منتشر شده است