خواجوی کرمانی در تکامل غزل فارسی سهمی بزرگ دارد. خواجو از یک‌سو توانسته میراث ادبی گذشتگان را به‌خوبی دریابد و از آن به‌شدت اثر پذیرد و از دیگرسو بتواند در آیندگان شاید با شدتی بیشتر اثر بگذارد. تأثیر منوچهری دامغانی، فرخی سیستانی، سنائی، انوری، خاقانی، کمال‌الدین اسماعیل و برخی دیگر از پیشینیان را در قصاید او می‌توان دید. در غزل بیشتر از همه از سعدی اثر پذیرفته است؛ برخی از غزل‌های او را استقبال کرده و تعدادی از مصاریع او را در میان شعر خود آورده و بسیاری از مضامین شعر او را با بیان دیگر یا عیناً تکرار کرده است. وی از شاعران عهد مغول و معاصر سعدی شیرازی بوده است و آثاری در مدح سلاطین منطقه فارس در کارنامه خود دارد. از خواجوی کرمانی آثار زیادی برجای مانده است که مضامین و محتوای آنها عموما متفاوت می‌باشند. بیشتر این آثار منظوم هستند. دیوان او شامل قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیعات و رباعیات است که به دو بخش صنایع الکمال و بدایع الجمال تقسیم می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

649adc80ebb25.jpg

سفینه نوح (دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی با زندگینامه و پیشگفتار)

نوح خراسانی

سفینه نوح دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی است همراه با زندگی نامه و پیشگفتار که به کوشش علی حبیب حسین نجومیان در سال 1372 توسط انتشارات پاندا منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

608d16e70de86.png

روضة الانوار به خط شاعر عارف عبرت نائینی

ابوالعطا کمال‌الدین محمود خواجوی کرمانی

کمال‌الدین ابوالعطا محمود بن علی بن محمود مشهور به خواجوی مرشد کرمانی و متخلص به «خواجو» شاعری غزل‌سرا و داستان‌پرداز است. «روضة الانوار» مثنوی کوتاهی است در حدود دوهزار بیت که در بحر سریع یعنی همان وزن «مخزن الاسرار» سروده شده است. خواجو این منظومه را در برابر «مخزن الاسرار» ساخته و در کلام بعضی از تعابیر نوشده نظامی را نیز با خود دارد و در بسیاری از موراد، راه فهم زبان حافظ را هموار می‌کند. «روضة الانوار» منظومه‌ای است عرفانی و اخلاقی و اجتماعی در بیست مقاله که هر یک از آنها در موضوع خاصی است و با حکایتی تبیین و تأیید می‌گردد.

نظم/شعر کلاسیک/منظومه
کتاب
608a7f73e6411.png

یکصد غزل و یک ساقی‌نامه از خواجوی کرمانی

ابوالعطا کمال‌الدین محمود خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی شاعری زبان‌آور و گاه بوده و به تقلید از نظامی (پس از امیرخسرو دهلوی) خمسه‌ای به وزن و بحرهای متفاوت پدید آورده و هر یک را نامی نهاده که به ترتیب سرایش عبارتند از: همای و همایون، گل و نوروز، روضة الانوار، کمال‌نامه، گهرنامه. خواجو قصایدی رسا و غزلیاتش دلکش نیز دارد که دفتر غزلیات و قصاید وی مجموعه‌ای در حدود 25000 بیت و در زمان خود شاعر به دستور تاج‌الدین عراقی فراهم آمده به نام «صنایع الکمال» نام‌گذاری شده است. این کتاب کوچک که به بهانه شرکت در بزرگداشت این شاعر ارجمند فراهم آمده است، شامل یکصد غزل از این شاعر بزرگ است و یک ساقی‌نامه که ضمن داستان «همای و همایون» آمده است که نمونه‌ای از مثنوی‌سرایی شاعر نیز می‌باشد.

نظم/شعر کلاسیک/غزلیات
کتاب