5f73716042d9e.png

مجموعه‌ای از آثار و اشعار شیخ بهائی (فالنامه ـ گربه و موش ـ غزلیات ـ نان و حلوا ـ شیر و شکر) به ضمیمه زندگی‌نامه مؤلف

مکان چاپ: قم ناشر: نشر ارم تاریخ چاپ: ۱۳۷۴ هجری شمسی زبان: فارسی

شیخ بهائی محمد بن عبدالصمد عاملی از مهاجرین جبل عامل است. در جامعیت علوم و فنون فوق‌العاده بود. به یقین او افزون بر آنکه ادیب و فقیه و مفسر و ریاضی‌دان و مهندس و شاعر بود، حکیم و فیلسوف هم بوده است. شیخ به سال 1303 در اصفهان درگذشت ولی جنازه او را به مشهد مقدس انتقال دادند. این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از آثار و اشعار شیخ بهائی است به همراه زندگینامه ایشان که از آثار مختلف گردآوری شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

65e73b45bfb24.jpg

درآمدی‌ بر تاریخ‌ اسلام‌ در قرون‌ وسطی‌

کلود کاهن

بیش از هزار و چهار صد سال است که تاریخ اسلام در خوب و بد با تاریخ اروپا عجین است. از سوی دیگر، جهان اسلام وارث همان فرهنگ هایی است که اروپا به ارث برده است، بنابر این، تاریخ تطبیقی کاربردی که توسط اروپائیان و مسلمانان نوشته می شود برای شناخت هر دو طرف کارساز و مفید است. کلود کاهن، استاد دانشگاه پاریس و محقق در زمینه مطالعات اسلامی و کشورهای مشرق اسلامی، با همین دیدگاه این اثر را تألیف کرده است. شایان توجه است که طرح و اجرای اولیه این اثر نخستین بار توسط ژان سواژه استاد وی صورت گرفته است. اثر ژان سواژه نخست در سال 1943م منتشر شد و تجدید چاپ آن نیز به همراه ضمائم در سال 1946م صورت گرفت. پس از درگذشت سواژه در سال 1950م، کاهن ادامه کار استاد را به عهده گرفت و چاپ سومی از سواژه را با همان عنوان قبلی و به نام وی منتشر کرد. با این حال و به لحاظ این که آثار مربوط به کتابشناسی نیاز مداوم به بررسی های جدید دارد، مؤلف بر آن شد که باز هم چاپ جدیدی که حاوی مآخذ تازه تر باشد در اختیار علاقمندان قرار دهد. بنابراین او کتاب حاضر را که شامل منابع مربوط به سده های هفتم تا پانزدهم میلادی/ یکم تا هشتم هجری قمری است، در سال 1982م منتشر کرد. کتاب حاضر اساسا در مجموع برای استفاده دانشجو و دانشمند فرانسوی و احیانا برای «محقق غربی» نگاشته شده است. با این همه «شرقیها» هم می توانند از آن استفاده کنند، چرا که، در دنیای معاصر، دیگر نمی توان ملتها را از یکدیگر جدا دانست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6126554bdb552.jpg

مفتاح الفلاح به ضمیمه رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور

محمد بهاءالدین عاملی (شیخ بهائی)

مِفْتاحُ الْفَلاح فی عَمَلِ الْیَوْم و اللّیلَة مِنَ الْواجباتِ وَ الْمُسْتَحَبّات مشهور به مفتاح الفلاح، کتابی به زبان عربی اثر شیخ بهایی، که در سال ۱۰۱۵ق در شش باب درباره ادعیه، اعمال واجب و مستحب و آداب پسندیده‌ای که یک مسلمان انجام می‌دهد، نوشته شده است. این کتاب نزد عالمان و دانشمندان شیعه همواره دارای اهمیت فراوان بوده و ترجمه‌ها، شرح‌ها و تعلیقه‌هایی بر آن نوشته شده است. مصنف در لابلای ابواب کتاب بحث‌های دقیق علمی و روایی مطرح کرده و به نفی و اثبات نظریه‌های گوناگون پرداخته است. از جمله، شیخ بهایی در مورد تسبیحات حضرت زهرا(س) بحث مفصلی دارد. بحث‌هایی مانند آداب لباس پوشیدن، خوردن و آشامیدن، راه شناختن زوال آفتاب و آداب مسواک را نیز در فصول مختلف و در مناسبت‌های گوناگون مطرح کرده است. شیخ بهایی در هر فصل از کتاب، پس از ذکر چند روایت و مطالب مختلف، شروع به توضیح الفاظ روایات کرده و بعضی مطالب مبهم یا دشوار آن فصل را تبیین نموده است. مفتاح الفلاح دارای یک مقدمه کوتاه درباره سبب تألیف کتاب و معرفی اجمالی هر باب است. مؤلف اعمال شبانه‌روز را به شش قسمت تقسیم کرده و برای هر قسمت بابی را اختصاص داده است. ابواب کتاب باب اول: در اعمالی است که بین الطلوعین انجام می‌شود اعم از واجب و مستحب. باب دوم: اعمال مختص به طلوع آفتاب تا ظهر شرعی و زوال آفتاب است. باب سوم: شامل اعمال زوال آفتاب تا غروب آن است. باب چهارم: اختصاص به اعمال غروب خورشید تا وقت خواب دارد. باب پنجم: شامل اعمال وقت خواب تا نیمه شب است که آداب خواب و تسبیح حضرت زهرا(س) را هم در این قسمت ذکر نموده است. باب ششم: اعمال بین نیمه شب تا طلوع فجر است. خاتمه کتاب: شامل تفسیر سوره حمد است.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب
5e7a677f7a5a3.jpg

کلیات اشعار فارسی و موش و گربه

محمد بهاءالدین عاملی (شیخ بهائی)

شیخ بهاءالدین محمد العاملی مشهور به شیخ بهائی حکیم و فقیه و عارف و منجم و ریاضی‌دان و شاعر و ادیب و مورخ بزرگ دوره صفویه بود. به اتفاق کلیه صاحبان تواریخ معتبر، ولادت شیخ در شهر بعلبک لبنان اتفاق افتاده و سال ولادت وی در سال 953 هـ.ق بوده است. تاریخ وفات وی نیز در سال 1030 در اصفهان اتفاق افتاده است. این کتاب دارای یک مقدمه و سه قسمت است که در ابتدای مقدمه به تاریخ عصر شیخ بهائی پرداخته شده و در قسمت دوم به حیات شیخ بهائی پرداخته شده است. در قسمت اول کلیه اشعار فارسی شیخ از غزلیات و مثنوی نان و حلوا و مثنوی شیر و شکر و مثنوی نان و پنیر و رباعیات و اشعار پراکنده جمع‌آوری شده است. قسمت دوم کتاب شامل متن کامل کتاب پند اهل دانش و هوش بزبان گربه و موش که مشهور به موش و گربه شیخ بهایی است، می‌باشد. قسمت پایانی کتاب شامل یادداشتی چند درباره نام اشخاص و اصطلاحاتی است که متن کتاب آمده و نیز ترجمه و شرح اشعار و عبارات مهم عربی و اصطلاحات صوفیه و معانی لغات موجود در متن می‌باشد.

نظم/شعر کلاسیک/کلیات شعر کلاسیک
کتاب