در سالهای اخیر جابجایی میلیونها توریست، بالا رفتن سهم صنعت توریسم در اقتصاد کشورها و اثرات زیانبخش توسعه این صنعت در محیط زیست انسان، معدودی از جغرافی‌دانان را برآن داشت که در این زمینه به طور جدی به مطالعه و تحقیق بپردازند. متاسفانه در میان شاخه‌های گوناگون دانش جغرافیا، شاید هیچ شاخه‌ای مثل جغرافیای جهانگردی به کمبود متخصص و فقدان مدارک لازم گرفتار نشده است. نویسنده با آگاهی از کمبود منابع و مدارک، در این دفتر سعی کرده است که با استفاده از منابع معتبر موجود، اصول و قوانین کلی از جغرافیای جهانگردی را به دست دهد تا نخستین گام در راه تهیه جغرافیای جهانگردی برداشته شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6356859ca882e.jpg

دیدگاه ایرانی در جلوه گاه فرهنگ جهانگیرش

برهان ابن یوسف

دیدگاه (ایدئولوژی) مردم و یا هر کشوری را باید در خون و سرشت مردمش جستجو کرد که می توان گفت: "دیدگاه فرمان سرشتی است" این فرمانها اگرچه گاه شدنی است که از سوی یک تن و یا گروهی انگشت شمار بازتاب شود باید پذیرفت که گرفته شده از فرمانهای سرشتی گروهی بیشترین و یا نزدیک به همه مردم می باشد. باید پذیرفت که در رهگذر زندگی هر مردمی، نخست تکدانگانی از آن مردم راه شناسایی پیش گرفته به شناختی راستین رسیده یا می رسند آنگاه شناخت راستین خود را که با بهره گیری از ویژگی های فرهنگ خود دست آورده اند پاسداری می کنند و سپس به رای همگانی می گذارند. اگر همگان پذیرایش شدند که راه زندگی و جاویدی پیش می گیرد وگرنه گاه در نخستین گام راه مرگ و نیستی می پیماید و از میان می رود...

615d99a62b1d0.jpg

راهنمای شهر خرمشهر

دفترچه حاضر راهنمای شهر خرمشهر در سال 1342 است. این دفتر در سه بخش: سخنی چند درباره خرمشهر، اطلاعات و نیازمندیهای عمومی و کارهای عمرانی انجام شده و هدفهای آینده شهرداری اطلاعاتی را در اختیار جهانگردان و بازدیدکنندگان از شهر زیبای خرمشهر قرار داده است. این کتابچه توسط شهرداری آبادان تهیه شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

656b40ed0aa58.jpg

فلسفه جغرافیا

حسین شکوئی

اثر حاضر که اینک به چاپ دهم رسیده، به شرح مقولاتی چون مفاهیم، اصول، اهداف، ماهیت، مکاتب و اساسی‌ترین مباحث مهم جغرافیا اختصاص دارد .مطالب کتاب در 6فصل تنظیم شده که عناوین آنها عبارت‌انداز1 : جغرافیا و مفاهیم جغرافیایی2 ; مفاهیم جغرافیای ناحیه‌ای3 ; مفهوم فرهنگ در جغرافیا4 ; سهم عوامل محیط طبیعی و فرهنگ انسانی در علم جغرافیا5 ; مفاهیم و مکتب‌های جغرافیای انسانی6 ; جامعه انسانی و عوامل محیط طبیعی .این کتاب برای دانشجویان رشته جغرافیا تالیف گردیده، با طرح‌ها، نقشه‌ها و عکس‌های متعدد همراه است و با فهرست اعلام به پایان می‌رسد .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب