سفرنامه ناصرخسروکه سه بار در ایران و یکبار در اروپا (برلن) به چاپ رسیده از آثار نفیس نثر فارسی در قرن پنجم است. این کتاب که ظاهرا پس از بازگشت ناصرخسرو از سفر تنظیم شده گذشته از شیرینی و فصاحت بیان، شامل نکته‌های دقیق از وضع شهرها و بناها و آثار مهم هر یک و مطالب جالبی درباره محصول هر ناحیه و وضع زندگی و گاهی اخلاق و آداب اجتماعی ممالک مختلفی است که شاعر و نویسنده در سر راه خود مشاهده کرده است. دقت نظر و کنجکاوی نویسنده در ذکر خصوصیات و مساحت شهرها و بناهای معظم اغلب موجب تحسین می‌شود.محتمل است که نسخه موجود سفرنامه خلاصه یا مختصری از اصل باشد و این نکته از روی قرائن متعدد مشهود می‌گردد. در عبارتها هم کاتبان تصرفاتی کرده‌اند و اگرچه در بیشتر قسمت‌ها اصالت شیوه بیان ظاهرست در مواردی به نظر می‌آید که عبارات تازه‌تر از زمان نویسنده و متفاوت با عبارت‌های اصلی باشد. با اینهمه سفرنامه موجود را از نمونه‌های شیوای نثر فارسی در قرن پنجم باید شمرد. این کتاب منتخبی از اصل سفرنامه است.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6400b262e4c61.jpg

رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی

ذبیح الله صفا

در این داستان دو تن از بزرگترین پهلوانان ایران با یکدیگر روبرو می شوند. رستم جامع خصائل پهلوانی یعنی مردانگی و آزادگی و شجاعت و شاه دوستی، و کسی است که برای ایران همه مصائب را تحمل کرد و آنرا از مخاطرات عظیم نجات بخشید و عمر خود را در حفظ تاج و تخت کیان گذاشت. اسفندیار پهلوانی است که بدعای زرتشت رویین تن شده و حربه ها بر تن او کارگر نیست. وی می‌خواهد بفرمان پدر و برای رسیدن بتاج و تخت شاهی بندبر پای رستم نهد و اگرچه منکر خدمات رستم نیست ولی سرپیچی از حکم پادشاه را نیز خلاف دین و آیین میداند و رستم را به اطاعت حکم پادشاه می خواند؛ و رستم اگرچه جنگ با یکی از افراد کیانی را گناهی نابخشودنی میشمارد لیکن از تحمل عار نیز گریزان است و همین دو اصل و همچنین مواجهه با مردی رویین تن که زخم سلاح را در او اثری نباشد سبب دشواری بزرگی برای رستم است تا بحدی که بچاره گری و توسل او بسیمرغ منجر می‌گردد

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/آثار فردوسی
کتاب
6370e18061cdf.jpg

دلیران جانباز (مجموعه مقالات)

ذبیح الله صفا

کتاب دلیران جانباز نوشته ذبیح الله صفا می باشد. در نوشته ی فوق جنبش‌هاي ايرانيان و سرنوشت رهبران قيام‌ها و حاکمان و سلطانهای حافظ ايران بعد از گسترش اسلام داخل ايران مورد تحقیق قرار گرفته است. مباحث اثر در سه قسمت تدوین گشته است. قسمت نخست با عنوان نهضت‌های ملي ايرانيان مطالعه‌اي می باشد اجمالي درمورد نهضت‌هاي ايرانيان پس از حمله اعراب برای بازیافتن مقام از دست رفته تاریخی خود. در قسمت دوم ذيل عنوان قهرمانان استقلال ايران از سرنوشت ايرانياني صحبت به ميان آمده كه از اوايل قرن دوم تا بخشی از قرن چهارم هجري برای رها شدن و استقلال ايران از سلطه خلفا دست به قيام زدند. در قسمت سوم با زیر عنوان نگهبانان ایران از مقالات سرگذشت مدافعان ایران که بعد از حمله مغول در برابر دشمنان قدعلم کرده بودند شرح داده شده است

کلیات/تاریخ ایران
کتاب