این کتاب که در آن از احوال شخصیه زردشتیان بحث شده است، در حقیقت نتیجه احتیاجات ناشیه از قانون 31 تیرماه 1312 به وجود آمده است. در این کتاب در قواعد و عادات مسلم و یقینی و متدوال بین زردشتیان توضیح داده شده است؛ از قبیل نکاح، انحلال نکاح، حقوق و تکالیف زن و شوهر، حقوق و تکالیف ناشی از قرابت، فرزندخواندگی، وصیت و ارث و .... .

منابع مشابه بیشتر ...

60366039b4102.png

فروغ مزدیسنی: ترجمه رساله انگلیسی موسوم به آیین پارسیان از تألیفات فرزانه دستور جیوان جی جمشیدجی

کیخسرو شاهرخ

کیخسرو شاهرخ ملقب به ارباب کیخسرو (1254 کرمان ـ 1319 تهران) بنیان‌گذار شبکه تلفن سراسری ایران، بانی کتابخانه مجلس، کاشف محل خاک‌سپاری فردوسی و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی و نیز نماینده زرتشتیان در یازده دوره مجلس شورای ملی و رئیس انجمن زرتشتیان تهران بود. از او آثاری از قبیل پیشگویی‌های زرتشت، آینه آیین مزدیسنی، زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت، آیین‌نامه زرتشتیان، یادداشت‌های کیخسرو شاهرخ و فروغ مزدیسنی باقی مانده است. در این کتاب، با بسیاری از حقایق آموزش‌های اشوزرتشت آگاهی می‌یابند.

5cb62317e9ecb.png

سهم زرتشتیان در انقلاب مشروطیت ایران

فرهنگ مهر

زرتشتیان در دوره مشروطه امیدوار بودند با از بین رفتن استبداد و استقرار مشروطیت، بتوانند به حقوق فطری و انسانی خود دست یابند و بدین مصلحت بود که با مجاهدان مشروطه هم‌صدا شده و با مستبدین و بیگانگان به مبارزه برخاستند. این کتاب متن سخنرانی نگارنده درباره نقش و سهم زرتشتیان در انقلاب مشروطیت است که به سال 1348 در ضمیمه شماره سوم سال بیستم مجله «هوخت» منتشر شده است.