استان ایلام واقع در غرب ایران از دیرباز منطقه‌ای آباد و یکی از مراکز مهم امپراتوری «عیلام» بوده است. از هزاره چهارم قبل از میلاد و احتمالاً پیش از آن، مهم‌ترین خط ارتباطی تمدن کوه‌ها و تمدن جلگه‌های جنوب غرب ایران از این سرزمین می‌گذشته است. سرزمین ایلام به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک و هم‌مرزبودنش با کشور عراق اهمیت ویژه‌ای دارد. این کتاب که نوزدهمین اثر مؤلف در زمینه ایران‌شناسی است، ایلام و تمدن آن را در دوازده فصل به این ترتیب بررسی کرده است: جغرافیای طبیعی استان ایلام، آغاز زندگی و سابقه تمدن در استان ایلام، تاریخ استان ایلام، آثار باستانی و بناهای تاریخی استان ایلام، مرزهای استان ایلام، تقسیمات کشوری استان ایلام، جمعیت و گروه‌های نژادی و مسکن و بهداشت و درمان در استان ایلام، سوانح طبیعی و حوادث سیاسی، عشیره‌ها و طایفه‌های استان ایلام، شاخصه‌های اجتماعی استان ایلام، اقتصاد استان ایلام، شهرستان‌های استان ایلام.

منابع مشابه بیشتر ...

61bdfc62a3421.png

تاریخ و تمدن ایلام

یوسف مجیدزاده

امپراتوری ایلام در نهایت گسترش تاریخی خود از اوایل هزاره سوم تا اواسط هزاره اول ق‌م، بخش بزرگی از مناطق غربی و جنوبی سرزمین امروزی ایران را دربر می‌گرفت. بنابراین واژه ایلام در این کتاب به مفهومی گسترده به کار می‌رود. برحسب تقسیمات جغرافیای سیاسی امروز، ایلام باستان سرزمین‌های خوزستان، فارس و بخش‌هایی از استان‌های کرمان، لرستان و کردستان را دربر می‌گرفت. در این کتاب درباره تاریخ سیاسی، مذهب و هنر ایلام باستان سخن گفته شده است.

603e533759b2f.jpg

تاریخ سرزمین ایلام از روزگار باستان تا انقراض حکومت والیان لرستان و ایلام

ناصر راد

به طور معمول در یک ترسیم کلی تاریخ ایران را در دو بخش پیش از اسلام و پس از اسلام می‌بینیم. این تقسیم‌بندی در این کتاب نیز مدنظر بوده است. سعی بر این بوده که اهم مسایل تاریخی ایلام در ادوار گذشته تاریخ این سرزمین مشخص و روشن گردد. البته، به واسطه پراکنده بودن منابع تاریخی ایران در حال حاضر و نهفته ماندن بسیاری از آنها در گوشه و کنار، این کتاب از اشتباه نیز خالی نیست، ولی زمینه کاری است برای پژوهندگان تا در رفع نارساییهای آن بکوشند و هرکدام قسمتی از آن را روشن و کامل نمایند. شاید در آینده چنان که شایسته‌ تاریخ ایران است، نارساییها و کمبودهای آن برطرف شود و در نتیجه کتابی سودمند فراهم آید. نظر نگارنده در جلد اول این تحقیق بیشتر روشن نمودن تاریخ گذشته سرزمین ایلام و حکام آن و نقش مردم ایلام در تاریخ ایران و حوادث آن و اینکه ایلام کنونی کانون اصلی ایلام باستان بوده و به همین دلیل نام ایلام بر روی آن گذاشته شده است و با این که یکی از مناطق باستانی ایرانی است که در چند هزار سال گذشته شاهد تمدنهای درخشانی بوده است که آثار دهات-شهرها-پلها-دژهای باستانی همه گواه این مدعاست اما با این حال هنوز ناشناخته مانده است وتاکنون مطالعات باستان‌شناسی به طور بسیار محدود فقط در چند محل انجام گرفته است و به وقایع دیگر تاریخ ایران با توجه به ارتباط آن با تاریخ سرزمین ایلام مختصر اشاره شده است و همچنین نقشه‌های جغرافیایی و باستانی که از کتابهای مختلف اقتباس شده‌اند به این تحقیق اضافه گردیده‌ است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65c0decfe1482.jpg

بزرگان سیستان

ایرج افشار سیستانی

هدف از تألیف این کتاب، شناساندن نام آوران و افتخار آفرینان سیستان از روی بیطرفی و بر پایه مآخذ و منابع معتبر تاریخی است. این سرزمین از گذشته های دور تا به امروز، خاستگاه صدها سیاست پیشه، سردار، دانشمند، شاعر، عارف و… بوده است. بعنوان نمونه می توان از یعقوب لیث، امیر حمزه، فرخی سیستانی، ابو سعید سجزی و… نام برد که بعضی از آنان شهرتی جهانی هم دارند. از آنجا که فراهم آوردن نام و نشان همه بزرگان سیستانی امکان پذیر نیست، کتاب حاضر مجموعه ای است مشتمل بر زندگینامه گروهی از آنان؛ و نیز معرف اوضاع اجتماعی، سیاسی و روابط ارباب حکومت با مردم آن دیار.

شرح حال
کتاب
65a7c56e9e1bd.jpg

پژوهش در نام شهرهای ایران

ایرج افشار سیستانی

در مجموعه حاضر اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی 241 شهر ایران گردآوری شده است .در ابتدای کتاب، مطالبی درباره جایگاه جغرافیایی، ناهمواری ها، آب و هوا، پوشش گیاهی و زندگی جانوری سرزمین ایران، همچنین خاستگاه ایرانیان، نام ایران و پیشینه تاریخی این مرز و بوم آمده است .کتاب با عکس هایی از آثار تاریخی و مراکز دیدنی شهرهای شرح شده، همراه است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب