تاریخ ذخایری گرانبها از مایه های عبرت در لابه لای اوراق خود نهفته دارد و دسترسی به این گنج شایگان، عمری مطالعه و همتی بلند و پختگی و بلوغ می‌خواهد. از نمونه های درخشان آن در معارف اسلامی و ادب فارسی می‌توان به کلمات حضرت امیر (ع)، قصه های مثنوی و حکایات بوستان اشاره کرد. "طرفه‌ها" اثر بدیع اقبال یغمائی به شیوه جوامع الحکایات عوفی است، با این فرق که در نقل حکایات آن اجمال و ایجاز بیشتر وزبانی ساده‌تر به کار رفته است. وسعت دایره مطالعات نویسنده و بهره جوئیش از منابع اسلامی و غربی موجب شده است که قصه‌ها از جهات گوناگون- چهره‌ها، صحنه‌های ماجرا، زمان و جو و فضا- تنوع و دلپذیری یابند. کتاب طرفه‌ها نه ترتیب موضوعی دارد نه فصل بندی تاریخی و نه تبویب اقلیمی، و این حسن آن است چون از چارچوب کتب تحقیقی خارج می‌شود و کسوت آثار ذوقی اختیار می‌کند. همچنین مولف زبان یکدست و مستقلی در نقل حکایات دارد و پیداست که به خلاف بعضی مولفان به لحاظ سبک، کمتر تحت تاثیر مرجع بوده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6583059390a4d.jpg

تذکره الشعراء

دولتشاه سمرقندی

از کتب مرجع و تذکره‌های مهم به زبان پارسی تذکره‌ای است که دولتشاه سمرقندی تألیف کرده‌است. تذکرة الشعراء دومین تذکره از نوع خود پس از لباب الالباب عوفی در تاریخ ادب فارسی است، که در خلال شرح احوال شاعران، پادشاهان و پیران، افسانه‌هایی دیده می‌شود که دولتشاه آن‌ها را به تناسب در کتاب خود درج کرده‌است. از نمونه‌های بارز این افسانه‌ها می‌توان به حکایاتی دربارهٔ فردوسی، ناصرخسرو، نظامی، خیام، عطار، سعدی، عبید زاکانی و حافظ اشاره کرد. مجموع اظهارنظرهای دولتشاه دربارهٔ سروده‌های شاعران نشان می‌دهد که او به ظرائف و دقایق و صنایع شعری، وقوف کامل داشته‌است؛ چنان‌که اشاره به بسیاری از صنایع بدیعی یا استفاده از اصطلاحاتی چون «متانت»، «نازک سخن»، «ملایم‌گوی و متین‌سخن»، «سخن صاف و روان» و «غزل مطبوع»، حاکی از داوری وی دربارهٔ سروده‌های شاعران است.

602d396f916cc.png

اساطیر یونان

گروهی از نویسندگان

این کتاب خلاصه داستان‌های معروف اساطیر یونان را شامل است. این قصه‌ها به شکل‌های گوناگون حکایت و در انتقال از نسلی به نسل بعد دگرگونی‌هایی یافته است. بنابراین اگر خواننده این قصه‌های اساطیری را در کتاب‌های دیگر با تفاوت‌هایی بخواند، تعجبی در کار نخواهد بود؛ چراکه این داستان‌ها قرون بسیاری را پشت سر گذاشته و از سینه‌ای به سینه دیگر منتقل شده‌اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

620e565707149.png

دانای بزرگ، بزرگمهر

اقبال یغمایی

بزرگمهر، حکیمی بزرگ و دانایی روشندل و بسیاردان بوده است؛ از این‌رو به‌تحقیق خواندن شرح‌حال و اندیشیدن به اندیشه و گفتارهای بلندش و کردار ستوده‌اش، سودها دارد. این کتاب در احوال و گفتارهای حکیمانه اوست، آمیخته به داستان‌هایی لطیف و شیرین.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
61112a49dd3a1.jpg

عارف نامی بایزید بسطامی

اقبال یغمایی

کتاب عارف نامی بایزید بسطامی شمال این عناوین است: بحثی در معنی و مفهوم تصوف، بایزید بسطامی، برخی از اقوال بایزید بسطامی، معاصران بایزید، جغرافیای تاریخی قومس و بسطام، آثار باستانی بسطام، توضیحات و استدراکات. نویسنده کتاب اقبال یغمایی است و در اسل 1367 توسط انتشارات توس چاپ شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب