5f96965d87284.png

کتاب دیوان زایر در مراثی و مدایح خانواده عصمت و طهارت (ع)

مکان چاپ: تبریز ناشر: کتابفروشی مصباحی تاریخ چاپ: ۱۳۳۵ هجری شمسی زبان: فارسی

کربلایی اسد آقا زایرمحمدی (متولد 1250 شمسی، وفات 1337 شمسی) در تبریز. آقای سیدعلی‌اکبر صدرالدینی به نقل از مرحوم حسینی سعدی زمان نقل قول کردند که « مرحوم سعدی زمان بارها به ما گفتند که صافی و زایرعمو استاد من بوده‌اند». چهار جلد دیوان مرثیه از وی در حال حیاتش منتشر شده است که این کتاب دربرگیرنده مجلد چهارم است.

منابع مشابه بیشتر ...

65196a8d56c8c.jpg

معارف نهج‌البلاغه در شعر شاعران

سیدمحمد دشتی

معارف نهج‌البلاغه در شعر شاعران تألیف محمد دشتى در این مجموعه به تأثیر معارف نهج‌البلاغه و پند و اندرزهای امام علی(ع) در ادبیات فارسی، به ویژه ادبیات منظوم پرداخته شده است. مؤلف با بررسی اشعار شاعران بلند آوازه ای چون فردوسی، مولوی، حافظ، سعدی، سنایی، عطار، ناصر خسرو، بسطامی، فیض کاشانی، اقبال لاهوری، دهخدا و امام خمینی(ره)، اثرپذیری این سخن سرایان را از کلمات گهربار امیر مؤمنان(ع) در دو بخش قالبی و مضمونی تشریح کرده است. وی ابتدا به فرازی از سخنان امیر مؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه اشاره می‌کند و سپس، ابیاتی از سخن سرایان ادب فارسی را ذکر نموده و نشان می‌دهد که چگونه این ناموران شعر پارسی، در قالب اشاره، اقتباس، استعاره، تضمین، ترجمه و تلمیح از قالب و محتوای معارف نهج‌البلاغه سیراب شده‌اند و غنای شعر خود را دو چندان کرده‌اند. نویسنده، در پایان به فهرست موضوعی مدخل‌هایی پرداخته که شاعران یاد شده از کلمات علی(ع) اقتباس کرده‌اند و نشانی خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار را نیز، در کنار آن ذکر کرده است. این مدخل‌ها که افزون بر صدها موضوع می‌شود، در باره مسائل اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، پند و اندرز، دنیا و آخرت، فضایل و مناقب اهل بیت(ع)، بعثت پیامبر، آموزش و پرورش، تواضع و فروتنی، دستگیری از تهیدستان عبرت از روزگار و مقام و منزلت علی(ع) است

63f75a07d344a.jpg

دیوان کامل حاجی غلامحسین متخلص به زاهد

غلامحسین زاهد

کتاب حاضر دیوان اشعار حاج غلامحسین حسین مردی ابن کربلایی اسمائیل طرشتی معروف به زاهد است که در تیرماه 1346 توسط چاپ نقش جهان به چاپ رسید.