5f9d1d575b08f.png

بررسی صرف فعل ایرانی باستان و مقایسه آن با سنسکریت با مقدمه‌ای بر زبان‌های ایرانی باستان

مکان چاپ: تهران ناشر: ایران ارشاد تاریخ چاپ: ۱۳۶۶ هجری شمسی زبان: فارسی

زبان‌های ایرانی یکی از گروه‌های زبان‌های آریائی (هندوایرانی) است و زبان‌های آریائی یکی از شاخه‌های مهم خانواده زبان‌های هند و اروپایی است. از آنجایی که اوستا و فارسی باستان خویشاوندی بسیار نزدیکی با سنسکریت دارند و دستور زبان آنها بر اساس زبان دیگر آریایی یعنی سنسکریت نوشته شده است و از طرف دیگر پیوستگی بسیار نزدیکی که با فارسی میانه و سپس با فارسی نو دارد؛ در نتیجه بررسی دستور زبان‌های ایرانی باستان امری بسیار ضروری به نظر می‌رسد. این کتاب در بررسی صرف فعل ایرانی باستان و مقایسه آن با سنسکریت به نگارش درآمده است. در این کتاب زمینه‌های گوناگون فعل در اوستا و فارسی باستان از یک طرف و مقایسه آن با سنسکریت از طرف دیگر مورد بررسی قرار گرفته و از صرف فعل و مقوله‌های آن در رابطه با حالات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در هر مورد مثال‌های مناسب برای نتایج به دست آمده آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5fd9c9650c660.png

پیام زرتشت؛ چنانکه از سروده‌های آن پاکمرد برمی‌آید

علی اکبر جعفری

در این کتاب که متون نشست‌های نویسنده درباره زرتشت و پیام‌های اوست، نویسنده کوشیده تا زرتشت و بیش از خود او سخنانش را نیک بشناساند؛ از اینکه او درباره آفرینش و آفریدگار، گرداننده جهان، درباره نیکی و بدی، درباره بایسته‌ها و نبایسته‌ها، درباره شایست و ناشایست، درباره زندگی مینوی، درباره زندگانی مادی و ... را بشناساند.

5fbf843782a00.png

نحو زبان‌های ایرانی میانه غربی

کریستوفر ج برونر

از نظر مترجم، این کتاب تنها اثری است که به گونه‌ای منسجم و روشمند، در حدی بسیار گسترده، ساختار نحوی زبان‌های ایرانی میانه غربی را مورد بررسی و پژوهش دقیق قرار داده است. وسعت دید، مثال‌های بسیار زیاد و متنوع از منابع گوناگون زبانی اعم از کتیبه و کتاب، دقت نظر در بیان قواعد نحوی، آغاز انجام موضع، همه و همه بر تسلط، توجه و کارآمدی نویسنده اثر گواهی می‌دهد. این پژوهش می‌کوشد تا نحو را بر اساس منابع متفاوت، با وجود تفاوت و تمایزات اندیشه‌ای که در زمان وجود، میان آنها بوده است، منظم کند.