5f9d2f8b07d72.png

جمله و تحول آن در زبان فارسی؛ پژوهشی در دستور تاریخی و معاصر زبان فارسی

مکان چاپ: تهران ناشر: موسسه انتشارات امیر کبیر تاریخ چاپ: ۱۳۸۲ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب دارای ویژگی‌هایی از این قرار است: طبق اصول زبان‌شناسی جدید است؛ دارای مطالب و اصطلاحات تازه است؛ تعریف‌های آن نسبتاً کوتاه و جامع و مانع است؛ مبتنی بر روش علمی تحقیق است، یعنی روشی که استاد معین در ایران پایه‌گذار آن بوده است؛ هدف از کار نوشتن دستوری مفصل است به نام دستور مادر؛ رابطه دستور علمی و تعلیمی بیان شده است؛ از شیوه‌های نادرست ماننده سره‌نویسی و تغییر اصطلاحات پرهیز شده است؛ از اصطلاحات و شیوه‌های پسندیده سنتی تا آنجا که کهنه نشده و غیرعلمی نبوده، استفاده شده است؛ این دستور برای فوائد علمی نوشته شده و در خدمت املاء و درست‌نویسی و نقد ادبی و ترجمه و زبان معیار و مسائل مفید دیگر قرار گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61a8cfb14ebb5.jpg

در گلستان خیال حافظ (تحلیل‌ تشبیهات‌ و استعارات‌ اشعار خواجه‌ همراه‌ مقدمه‌ای‌ مفصل‌ درباره‌ نقد ادبی‌)

خسرو فرشیدورد

در گلستان‌ خیال‌ حافظ، تحلیل‌ تشبیهات‌ و استعارات‌ اشعار خواجه‌ همراه‌ مقدمه‌ای‌ مفصل‌ درباره‌ نقد ادبی‌ است. کتاب حاضر با عنوان "در گلستان خیال حافظ" با "تشبیهات و استعارات در دیوان حافظ" یکی از نمودارهای ممتازیست که با توجه به اصول معانی و بیان پارسی، از تصفح و تفحص دیوان فاخر و شاعر بزرگ ایران حافظ شیرازی تهیه و تدوین کرده است و به نفقه بنیاد نیکوکاری طبع و نشر می‌شود و می‌توان آن را طلیعه و طلایه تدوین و تالیف کتاب معانی و بیان پارسی دانست که باید، با همین روش علمی و تحقیقی تهیه شود و به چاپ برسد. مقدمه مفصل و مستدلی که بر این کتاب نوشته‌اند هرچند بعضی قسمتها و نظریه های آن مورد قبول ما نیست و یا الاقل درخور بحث و نقد است، ولی نحوه تفکر و تعقل و تخیل ایشان را در مباحث ادبی و بخصوص قلمرو پهناور و بیکران شعر پارسی نشان می‌دهد و آشکارا می‌رساند که این استاد، در مباحث مختلف فن دارای رای صائب و نظر ثاقب و استقلال فکر و انشاء حکم و اظهار عقیده است و خود را در قالب تعبد محض و تقلید صرف، محصور نمیسازد و مرغ اندیشه‌اش در تنگنای قفس خوانده ها و نوشته های دیگران نمی‌ماند و افقی بلند و باز فضائی فراخ و ممتاز می‌طلبد.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب
61a390cf53d3c.jpg

پیرامون ترجمه (مجموعه مقالات)

خسرو فرشیدورد

پیرامون ترجمه مجموعه‌ای است شامل دو مقاله مفصل در باب ترجمه که در سال 1355 در مجله فرهنگ و زندگی به چاپ رسیده‌اند. در این مقالات، تاثیر ترجمه و گرایش‌های مختلف آن بر زبان فارسی، ترجمه اصطلاحات ادبی، علمی و عامیانه و همچنین وضعیت ترجمه در نیم سده اخیر مورد بررسی قرار می‌گیرند. کتاب حاضر بخشی از مجموعه‌ای یکصد و پنجاه جلدی است که دربردارنده گزیده مقالات دوره های کامل مجلات فرهنگ و زندگی، رودکی و هنر و مردم خواهند بود. این مجلات در شاخه‌های مختلف علوم انسانی از جمله هنر، سیاست، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی و جز این‌ها منتشر می‌شوند که به ترتیب در اختیار پژوهندگان و علاقمندان قرار خواهند گرفت. هدف از انتشار دوباره این مقالات، آشنایی نسل جوان ایرانی با گوشه‌هایی از افکار نویسندگان معاصر ایران و جهان در حوزه فرهنگ و هنر است.

فنون ادبی/ترجمه
کتاب