خط و نوشتن بهترین و ماندگارترین وسیله نقل و گسترش فکر و اندیشه بشری بوده و اگر نوشتن نبود، مردم جهان مانند انسان‌های اولیه اسیر و زندانی اندیشه‌های ابتدایی خود بودند و هیچ نسلی نمی‌توانست تفکرات و تجربه‌ها و دانش خود را به نسلی دیگر منتقل نماید. این کتاب در دو قسمت سامان یافته که قسمت اول اختصاص به بررسی الفبا و خط در ایران دارد. در این قسمت مباحثی چون تعریف زبان و پیدایش خط، خط شماره‌نویسی، نظر دانشمندان درباره پیدایش خط، زبان و خط مادی، الفبای اوستایی و پهلوی و آرامی و .... مطرح شده است. قسمت دوم کتاب درباره خوشنویسان اراکی است که در این قسمت افزون بر آوردن نمونه‌هایی از خط خطاطان اراکی، جدول مشخصات خوشنویسان زنده و فوت‌شده نیز درج شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

653a4c3f5d11f.jpg

بررسی علمی شیوه خط فارسی

نازیلا خلخالی

نويسنده در اين كتاب نظريه تازه‌ای را درباره شيوه خط فارسی ارائه كرده است. چون ناشر اعتقاد دارد كه ارائه هرچه بيشتر نظريات گوناگون در اين زمينه شايد بتواند به پايان بخشيدن به اين آشفته بازار كنونی در مورد رسم‌الخط فارسي ياری رساند، از انتشار آن استقبال كرده است. نویسنده در این کتاب نظریه تازه ای را درباره شیوه خط فارسی ارائه کرده است. چون ناشر اعتقاد دارد که ارائه هرچه بیشتر نظریات گوناگون در این زمینه شاید بتواند به پایان بخشیدن به این آشفته بازار کنونی در مورد رسم الخط فارسی یاری رساند، از انتشار آن استقبال کرده است. از آنجا که موضوع کتاب (و بنابراین شیوه خط فارسی بکار رفته در آن) مستلزم حفظ رسم الخط پیشنهادی ایشان بوده، رسم الخط ناشر اعمال نشده است. لازم به ذکر است ناشر خود بر پایه آخرین شیوه نامه های موجود و برای حفظ یکدستی در آثار منتشره خویش، شیوه نامه خاص خود را دارد که با پیشنهادهای ایشان لزوما سازگار نیست.

6385ff77266f7.jpg

تاریخ مختصر خط و سیر خوشنویسی در ایران

علی راهجیری

تاریخچه مختصری از به وجود آمدن خط و تحول خط در زبان فارسی و مباحث گوناگونی در زمینه های شیوه‌ٔ نگارش زبان فارسی و بحث در مورد «پیوسته‌نویسی»، «جدانویس» و «بی‌فاصله‌نویسی»؛ بحث و بررسی پیرامونِ مصوبات شورای بازنگری در شیوهٔ نگارش و خط فارسی مباحث عمدهٔ این کتاب را تشکیل می‌دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

619f994b1c216.jpg

نامداران اراک

در این دفتر کلیه مردان و زنانی که به هر جهت و عنوان از منطقه برخاسته و در اراک و ایران نامی بوده‌اند گردآوری شده است. و باید توجه داشت که این نامداران مربوط به قسمتی از خاک عراق (عراق عجم) است که دارای پیشینه و سرنوشتی یکسان بوده که شامل تفرش، آشتیان، گرگان، فراهان، وفس، تاکزاز و سربند و چرا و انجدان و کرج می‌باشد که در میان این مراکز تمدن پارینه ایران، در سال 1231 خورشیدی بنا گردید. بنابراین محدوده بالا هم از جهت اقلیمی و هم از لحاظ تاریخی و هم بخاطر تقسیمات کشوری در طول تاریخ ایران یک واحد جغرافیایی بوده است. زیرا با پژوهشهایی که تا کنون به عمل آمده بنیان و شالوده اولین تمدن یا حکومت ایران بزرگ در همین محدوده بالا شکل گرفته است. و "دیااکو" مادی تمام شهرک‌های این ناحیه را با هم متحد ساخته و حکومت و تمدن ماد شکل گرفته، آنگاه پایتخت به همدان رفته است..... کوتاه سخن آنکه در این دفتر نامدارانی آورده شده که از تفرش تا سربند و از وفس تا انجدان و نیمور و در مرکز آن شهر اراک برخاسته و از دیرباز تاکنون مردان و زنان، کاردان، عالم، هنرمند، سیاستمدار و سپاهی که همگی در راه اعتلا و بزرگی میهن خویش کوشا بوده‌اند

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب