5fa2a8873f060.png

خرده اوستا؛ نمازهای بایسته (برگرداننده از دین دبیره)

مکان چاپ: تهران ناشر: چاپ راستی تاریخ چاپ: ۱۳۵۲ هجری شمسی زبان: فارسی

خرده اوستا مجموعه‌ای متشکل از نمازهای روزانه و متداول زرتشتی می‌باشد و دربرگیرنده پنج نیایش، پنج گاه، برخی از یشت‌ها به همراه برخی از نمازهای نگاشته شده به زبان پارسی میانه می‌باشد. نمازهای بایسته و بنیادین زرتشتی به گونه نامتغیر در تمامی خرده اوستاهای چاپ‌شده موجود می‌باشد؛ ولی ترتیب گنجاندن نمازها و یشت‌های برگزیده شده برای گنجاندن در نسخه‌های گوناگون خرده اوستا یکسان نیست. برخی از نسخه‌های چاپ شده خرده اوستا دربردارنده چند نماز نگاشته شده به زبان پارسی و گجراتی در پایان کتاب می‌باشند.

منابع مشابه بیشتر ...

636cd4d49be28.png

فرهنگ پهلوی

بهرام فره وشی

در «فرهنگ پهلوی» واژه‌های آرامی که ازوارش یا هزوارش خوانده می‌شود، به واژه‌های ایرانی یا پارسی میانک گردانیده شده است. این واژه‌ها دسته‌بندی شده و در هر باب یک رشته واژه که با هم پیوستگی دارد، یاد گردیده است؛ در یکم: نام‌های خدا و مینویان؛ در دوم: گیتی و آنچه از آن است چون خاک و شهر و خانه؛ در سوم: در آب و رود و زره و جوی و جز اینها؛ در چهارم: در دانه‌ها و میوه‌ها؛ در پنجم: در خورش‌ها و آشام‌ها. نام نویسنده این فرهنگ به دست نیامده است؛ اما بی‌گمان فرهنگی است از روزگار ساسانیان.

636678a818fa8.png

نام‌نامه: نام‌های خاص اوستایی

فرناز هوشمندرجبی

این کتاب دارای نام‌های خاص اوستایی از تحقیق و بررسی در سه نام‌نامه مختلف از دانشمندان ایرانی و آلمانی است؛ کتاب «نام‌نامه ایرانی» تألیف فردیناند یوستی، کتاب «نام‌نامه اشخاص ایرانی» تألیف مانفرد مایرهوفر و کتاب «دانشنامه مزدیسنا» تألیف جهانگیر اوشیدری. نویسنده کوشیده در مورد هر واژه از نظر معانی، حالت واژه، جنس واژه، شمار واژه و کاربرد آن در کتب دیگر مانند کتب پهلوی و شاهنامه و .... به تفصیل شرح داده شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

603d1d71cb740.jpg

دانستنیهای آیین زرتشتی

کتاب دانستنی‌های آیین زرتشتی نوشته دستور خورشید دابو استاد، اوستا و پهلوی، در مورد دین مزدیسنی است که برگردان آن توسط رشید شهمردان در سال 1358 خورشیدی توسط سازمان چاپ خواجه انجام گرفته است

فرهنگ و تمدن/ادیان و آئین
کتاب
5fc225ea7e44a.png

آموزش‌های اشوزرتشت

رشید شهمردان

این کتاب به مناسبت اولین سالگرد درگذشت روانشاد استاد رشید شهمردان از سوی چاپخانه راستی و به کوشش دکتر جهانگیر اشیدری منتشر شده است. افزون بر متن اصلی آموزش‌های زرتشت نوشته آن روانشاد، آغاز و دیباچه و پیشینه بخشی از خدمات فرهنگی، دینی، مطبوعاتی و پژوهش‌های تاریخی، میهنی و اجتماعی وی افزوده شده و به طور کلی به عنوان یادنامه منتشر گردیده است. این کتاب افزون بر حالت یادنامه‌ای بودن آن، شامل آموزش‌های زرتشت و به کلامی دیگر چکیده‌ای است از گات‌ها و سرودهای اشوزرتشت که به همت روانشاد رشید شهمردان از مراجع و مآخذ متعدد به فارسی برگردانده شده است.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب