پژوهش در زبان سنسکریت بیش از دیگر زبان‌های باستانی ممکن است؛ زیرا که گردش روزگار نتوانسته برگ‌های هزاران کتاب سنسکریت را از میان بردارد؛ چنان‌که برگ‌های زرین اوستا بر باد رفت. این کتاب، خودآموز سنسکریت است که به دست یک دانشمند ایرانی 21 سال پیش از راهنمای سنسکریت ایندو شیکهر در هندوستان نوشته شد. نویسنده با نگرش و پژوهش علمی که بایسته نوشتن کتاب‌های جهانی است، زبان سنسکریت را بررسی کرده و خودآموز زبان سنسکریت را نوشته است. در این کتاب روش شرقی و ساده دیده می‌شود و دانشجو در فراگرفتن آن دچار پراکندگی اندیشه نمی‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6378f49349fda.png

واژه‌های فارسی میانه در هشت واژه‌نامه فارسی

صادق کیا

در این دفتر واژه‌هایی که به عنوان واژه پهلوی در واژه‌نامه‌های فارسی به فارسی لغت فرس اسدی طوسی، صحاح الفرس، واژه‌نامه معیار جمالی، فرهنگ حسین وفایی، تحفة الاحباب، فرهنگ جهانگیری، مجمع الفرس و برهان قاطع یاد گردیده، گردآوری و به ترتیب الفبایی آورده شده است و در پایان آگاهی‌هایی که در باره زبان پهلوی در برخی از این واژه‌نامه‌ها آمده به صورت پیوستی با عنوان «آگاهی‌های پراکنده درباره زبان پهلوی» افزوده شده است.

63667a1c74ec5.png

واژه نامه پازند

موبد رستم شهزادی

زبان پهلوی، پازند را از واژه اوستایی «پئیتی‌زنته» به معنی «پانویس شرح و تفسیر» می‌دانند و در بررسی متون پازند روشن می‌شود که واژگان پهلوی ساده‌تر شده‌اند و به خط دین‌دبیره بازنویسی شده‌اند. البته لهجه خاصی که شاید لهجه شمالی باشد در ساده‌شدن واژگان پهلوی دیده می‌شود. بنابراین باید گفت در اواخر دوره ساسانی نامفهوم‌شدن واژگان قدیمی پهلوی و مشکل در خواندن خط پهلوی موجب شد که موبدان متون پهلوی را به پازند بازنویسی کنند که تاکنون برخی از بخش‌های اوستا و متون کلامی مانند «شکند گمانیک ویزار» باقی مانده است. این کتاب دربرگیرنده شماری از واژگان پازند است که توسط شادروان موبد رستم شهزادی گردآوری گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f7da7575caf4.png

وندیداد حصه سوم کتاب اوستا که مبین شریعت زردشت است

اوستا دارای پنج حصه است: یسنا که در آن سرودها و پرستش‌هاست؛ ویسپرد که در آن ادعیه و نمازها به معبودان است؛ وندیداد که در آن احکام شریعت زردشت است؛ یشت‌ها که در آن ستایش و سپاس و پرستش خدا و فرشتگان است؛ حورده اوستا که در آن ادعیه و نمازهاست. وندیداد یکی از پنج بخش اوستای کنونی و تنها نسک باقی‌مانده از هفت نسک مربوط به قوانین است. کلمه وندیداد تصحیف واژه ویدیودات پهلوی است که خود از دو کلمه ویدو و دات ترکیب شده است.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب
58a1657cbf5c9.PNG

شعر و شاعری عرفی؛ خطابه سیدمحمدعلی داعی الاسلام در جلسه شعبه جامعه معارف

سیدمحمدعلی داعی الاسلام

اگرچه عرفی در شیراز متولد شد ولی نشو و نمای ادب او در هند گشته و میوه ادب او در باغ هند به تمام عالم تقسیم شده است. این کتاب کوچک متن سخنرانی سیدمحمدعلی معروف به داعی الاسلام پروفسورنظام کالج در حیدرآباد دکن بوده که درباره زندگی و شعر و شاعری عرفی شیرازی مطالبی را بیان کرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب