رام جی داس در فرمانداری دهلی نایب سررشته‌دار بود و به دستور کلنل جرج ویلیام همیلتون گویا پس از بازنشستگی در 1854 این کتاب را با عنوانِ: «تاریخ امورات عام ضلع دهلی» نوشت. وی هم از کتاب‌های پیشین خود استفاده کرده است و هم از مشاهدات خود. نسخه خطی این کتاب در در بخش نسخه‌های خطی اردو «کتابخانه جان رایلند» در منچستر است. دکتر معین الدین عقیل در مقدمه کتاب به تاریخچه کتاب‌های چاپ شده به زبان فارسی، اردو و انگلیسی درباره دهلی پرداخته است. فهرست کتاب «تاریخ و آثار دهلی»: مقدمه (از مصحح)؛ فصل اول: حال شهر دهلی؛ فصل دوم: عمارات شهر: قلعه، احوال مساجد، احوال مقابر معروف، سرای، دروازه، عرب سرای، بند، پل‌ها، سرای، تالاب‌ها، درگاه‌های مشهور، مَندَر [به فارسی: معبد]؛ فصل سوم: ذکر پَرگنات سابق و حال مع تشریح الفاظ و اصطلاحاتِ دفاتر سابقه زمان؛ فهرست اسناد و حواشی (از مصحح).

منابع مشابه بیشتر ...

62d29492466cd.png

نیایش

مهاتما گاندی

این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از نوشته‌های پراکنده گاندی درباره «نیایش» است که وجهی دیگر از شخصیت او را به نمایش می‌گذارد. با این حال، آگاهی خواننده از تاریخ مبارزات مردم هند و شیوه منحصربه‌فرد گاندی نیز می‌تواند کمک مؤثری در جهت درک جنبه‌های معنوی وجود وی باشد. به همین دلیل در ابتدای کتاب شرح موجز و فشرده مقطعی خاص از تاریخ هند آورده شده است.

62cd72f9bdb25.jpg

کتاب الاغانی (قسمت دوم از کتاب اول)

ابوالفرج علی بن الحسین الاصفهانی

قاضی ابوالفرج قرشی اصفهانی ملقب به کاتب، مورخ و شاعر و نویسنده مشهور قرن سوم و چهارم هجری است. کتاب الاغانی دیوان هنر ترانه‌گویی و رامشگری است که در قرن ابوالفرج به قله کمال رسیده بود. جنس نغمه‌ها و لحن آنها و اصطلاحات موسیقی و نام بسیاری از سازها و افزارهای موسیقی و پرده‌ها و مقام‌های آن را ضبط کرده که بیشتر آنها فارسی است. اما این کتاب شامل چهل فصل در تراجم احوال شاعران و موسیقی‌دانان ایرانی‌تبار یا شیعی‌مذهب یا شاعرانی است که در تاریخ و ادب ایران مشهورند. در آغاز هر فصل مقدمه مختصری نوشته شده تا خواننده را در شناخت صاحب ترجمه کمک کند. قسمت‌های منتخب در ذیل عنوان‌هایی است که به تناسب هر موضوع نوشته و شماره‌گذاری شده است.