این تذکره، رساله‌ای است مختصر در بیان احوال اخیار و ابرار و اصفیا و اولیائی که در شهر دهلی مدفون هستند. نویسنده در این تذکره هرجا سخنی از حقایق و معارف این اخیار یافته، مذکور کرده و با لفظ کلمه سابق را از لاحق جدا نموده و این رساله را «کلمات الصادقین» نام نهاد.

منابع مشابه بیشتر ...

6592cdb80d6f7.jpg

عارفان و صوفیان: آشنایی به راه و روش آنان (شرح حال و آثار عده ای از پیران و مشایخ ایران)

حسین جودت

عرفان و تصوف ریشه و منشاء بسیار قدیمی در ایران دارد و با تشیع سازش و نزدیکی زیاد پیدا کرده و به تدریج و مرور زمان در بین افراد اکثر طبقات و قشرهای اجتماع ایران رخنه و نفوذ کرده مریدان و خاکساران و سرسپردگانی در هر گوشه و کنار دارد. تعداد و شمار پیران و مشایخ صوفیه و رهبران طریقت نیز زیاد و مورد احترام خرد و کلان در هر عصر و زمان بوده اند. در این مجلد به ذکر نام و حال هجده تن از عرفا و صوفیان خدمتگذار ایران پرداخته شده است و به ذکر نام و نشان و هنگام زیست آنان اکتفا شده شمه ای نیز از رشحات فکری و آثار قلمی آنان نقل شده است تا خوانندگان بطرز اندیشه و تفکر آنان پی برده و به تعالیم اخلاقی و راه و روششان آشنایی کمی پیدا کنند. این کتاب شامل هجده فصل است و هر فصلی مخصوص معرفی پیری از پیران طریقت ایران است.

658435ed88b28.jpg

داستانهای سرزمین صوفیان

مژده بیات, محمدعلی جم نیا

داستانهای سرزمین صوفیان کتابی است که درباره زندگی و آثار شش عارف نامی ایران (حلاج، ابوسعید ابوالخیر، عطار، نظامی، مولوی و جامی) به شکل چکیده و با زبانی شیرین به خامه یک بانوی فاضل و محقق ایرانی به زبان انگلیسی در آمریکا نشر یافته است. داستانهای کتاب به شیوه امروزی و دور از اصطلاحات و مفاهیم دشوار صوفیانه بیان شده است و در عین حال خواننده را با تصوف و عرفان مشرق زمین آشنا می سازد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57019cf73bc23.jpg

کلمات الصادقین تذکره صوفیان مدفون در دهلی تا سال 1023 قمری

محمد صادق دهلوی کشمیری همدانی

محمد صادق دهلوی کشمیری احوال و کرامات صوفیان و عارفان مدفون در دهلی تا سال 1023 قمری را در این کتاب گردآورده است. وی این تذکره را از روی فواید الفؤاد، سیر الاولیا و سیرالعارفین و رسایل دیگر تدوین کرده وآموزه ها و کلمات عارفانه هر صوفی را در چندین «کلمه» بیان کرده است. علاوه بر این، شرحی نیز از نظام الدین احمد مشتهر به غازیخان بدخشی و مکتوبات وی به فرزندش حسام الدین احمد نیز به این کتاب پیوست شده است. دکتر محمد سلیم اختر این کتاب را از روی چهار نسخه تصحیح کرده و بر آن تحشیه و مقدمه ای به زبان انگلیسی نوشته است. این اثر اولین بار در سال 1988 میلادی توسط تحقیقات فارسی ایران و پاکستان به طبع رسید.

نثر/متون کهن/عرفانی شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب