منابع مشابه بیشتر ...

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

583c922c61c17.PNG

زندگانی سیاسی میرعلیشیر نوایی

واسیلی بارتولد

این کتاب یکی از معتبرتریم و گرامی‌ترین آثاری است که خاورشناس برجسته درباره نوایی و دوران تیموریان هرات به جهان دانش پیشکش کرده است. بارتولد در تألیف این رساله به مآخذ اصلی نظر داشته و با روش دقیق تاریخ‌نویسی خود آن را تألیف کرده است. در ارزش این اثر بعدها گفتند که در آن بحر وسیع (آثار) رساله بارتولد چون کشتی نوح شناوری داشت و این خصوصیات تاکنون برجای مانده است. سیرت میرعلیشیر به حیث شاعریت، مخصوصا به حیث حامی هنر و علم با حکومت تیموری‌ها رابطه نزدیک دارد. این عصر در تاریخ فرهنگی خراسان و تیموریان عصر درخشانی بود و زیباترین اثار عمرانی اسلامی به آن تعلق دارد. در این کتاب وضع زندگی هرات در عهد سلطان حسین میرزا و میرعلیشر به تفصیل بررسی شده است.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
561fae7a4af81.PNG

ترکستان نامه؛ ترکستان در عهد هجوم مغول(جلداول)

واسیلی بارتولد

ترکستان نامه یا ترکستان در عهد هجوم مغول، اثر واسیلی ولادیمیروویچ بارتولد(۱۸۶۹- ۱۹۳۱ م) با ترجمه کریم کشاورز، تاریخ هفتصد ساله ترکستان را از زمان حضور اعراب مسلمان تا پایان استیلای مغولان، به تفصیل معرفی نموده است. کتاب که از دو جلد تشکیل شده است، شامل مقدمه و متن می‌باشد که متن آن، شامل پنج فصل است و عصر نوینی را در تاریخ آسیای میانه و تا حدی ایران، می‌گشاید. فهرست محتویات جلد اول و دوم: در جلد اول، پس از یادداشت مترجم و فهرست، شرح زندگانی بارتولد(از پطروشفسکی)، مقدمه چاپ دوم متن روسی (از پطروشفسکی) و مقدمه مؤلف بر چاپ اول روسی در سال ۱۹۰۰ ذکر شده است. در ادامه، دو فصل از فصول پنج گانه متن کتاب، در این جلد ذکر می‌شود: 1.جغرافیای ما وراء النهر؛ تحقیق این فصل شاه کاری است از تحقیقات جغرافیایی است. 2.آسیای میانه پیش از قرن دوازدهم میلادی؛ در این فصل، از وضع زندگی مردم ما وراء النهر و شیوه ی حکومت و نظام طبقاتی آنان به تفصیل سخن می‌رود. در جلد دوم می خوانیم: 3.قراختائیان و خوارزم شاهیان؛ در فصل سوم چگونگی ساختار و وضعیت حکومت ها به طور مبسوط ذکر می شود. 4.چنگیز خان و مغولان؛ جریان پیدایش امپراطوری صحرانشینی چنگیزخان و ویژگی‌های ساختمان آن، مورد بحث این فصل است. 5.ترکستان در زیر سلطه مغولان؛ این فصل، نخستین بار است که از روی دست نوشته بارتولد که در بایگانی فرهنگستان علوم شوروی محفوظ بوده است، منتشر می‌شود. کتاب حاضر جلد نخست این مجموعه است. این کتاب به قلم واسیلی بارتولد و با ترجمه کریم کشاورز در سال 1352 توسط انتشارات بنیاد فرهنگ ایران در 1200 نسخه و در تهران منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب