هندوستان سرزمین پهناور و مهد تمدن بشری است که هزاران سال متمادی همسایه بسیار نزدیک و صمیمی با ایران بوده است و هرگز روابط کهن و همه‌جانبه آن در گذرگاه تاریخ منقطع نشده است. این کتاب به عنوان مقدمه‌ای کوتاه بر سرزمینی بزرگ با فرهنگ و هنری غنی است که قطره‌ای از اقیانوس بزرگ هند را برای خواننده به ارمغان می‌آورد.

منابع مشابه بیشتر ...

62d29492466cd.png

نیایش

مهاتما گاندی

این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از نوشته‌های پراکنده گاندی درباره «نیایش» است که وجهی دیگر از شخصیت او را به نمایش می‌گذارد. با این حال، آگاهی خواننده از تاریخ مبارزات مردم هند و شیوه منحصربه‌فرد گاندی نیز می‌تواند کمک مؤثری در جهت درک جنبه‌های معنوی وجود وی باشد. به همین دلیل در ابتدای کتاب شرح موجز و فشرده مقطعی خاص از تاریخ هند آورده شده است.

61d46c3832dda.png

مرآة العالم یا تاریخ اورنگزیب

محمد بختاورخان

محمد بختاورخان، محرم و ندیم خاص اورنگ زیب عالمگیر بوده است. این کتاب او تاریخ عمومی طبقات سلاطین اسلام و هندوستان است که در آن وقایع سال 1094 نیز دیده می‌شود و مشتمل بر یک مقدمه و هفت آرایش است. «آرایش هفتم» شرح تاریخ سیاسی و اجتماعی و ادبی دوره ده‌ساله اول سلطنت اورنگ‌زیب است و چون مؤلف شاهد عینی این دوره بوده، اطلاعات او دارای ارزش خاصی است. بخشی از این باب، شرح حال مشایخ، علما، خوشنویسان و شاعران متقدم و معاصر و کارنامه مؤلف را دربر دارد که نشان‌دهنده فعالیت‌های فرهنگی آن دوره است. در این کتاب همین بخش از «مرآة العالم» تصحیح شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

603d02bdb7817.png

آشنایی با کشور هندوستان

احمد عالمی

هندوستان سرزمین پهناور و مهد تمدن بشری است که هزاران سال متمادی همسایه بسیار نزدیک و صمیمی با ایران بوده است و هرگز روابط کهن و همه‌جانبه آن در گذرگاه تاریخ منقطع نشده است. اولین مهاجرت ایرانیان به هند بعد از ورود آریایی‌ها، گفته می‌شود بعد از انقراض امپراتوری هخامنشیان، هنرمندان کاخ‌های هخامنشی به‌ویژه تخت جمشید بعد از تخریب این بناها به سوی هند مهاجرت کردند که در دربار امپراتور موریاها به کار گرفته شدند. ورود ایرانیان زرتشتی به هند دومین مهاجرات عمده ایرانیان به این دیار است. مهم‌ترین مهاجرت دوران اسلامی با ورود عارف بزرگ میرسیدعلی همدانی به خطه کشمیر شکل گرفت که طی آن افزون بر گسترش اسلام در منطقه، بیش از هفتصد ادیب، عارف، صنعتگر و هنرمند به این منطقه مهاجرات کردند. هدف اصلی از تدوین این کتاب، آشنایی مسافران و محققان با این دیار است که خواننده در این کتاب به اختصار با این سرزمین کهن و وسیع به اجمال آشنا می‌شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب