56211dc527699.jpg

دیوان دقیقی طوسی به انضمام فرهنگ بسامدی آن

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات اساطیر تاریخ چاپ: ۱۳۷۳ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: دوم زبان: فارسی

محمدجواد شریعت در سال 1363 این دیوان را به همراه فرهنگ بسامدی آن تصحیح کرد. دقیقی (حدود 330 – 370) شاعر دربار سامانیان بود و به دستور امیر نوح بن منصور به نظم شاهنامه پرداخت. قهرمانان اثر او گشتاسب پادشاه ایران و ارجاسب پادشاه توران است. در میان شاعران همعصر شهرت فراوانی داشت. فردوسی یکهزار و نه بیت گشتاسپنامه او را در ابتدای شاهنامه آورده است. به جز این اثر، ابیات پراکنده‏ای از او در فرهنگها و تذکره‏ ها به جا مانده است که شامل قصاید، غزلیات و قطعات وی است. دین او را نیز زردشتی دانسته‏ اند.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

64f5e39d65454.jpg

ادبیات سنتی زرتشتی (زرتشت و گشتاسب)

هاشم رضی

در این مجموعه مقداری روایت و داستانهایی که مربوط است به برخوردهای زرتشت و گشتاسب از ادبیات سنتی مزدایی گرد آمده و در پایان نیز یکی دو سروده از شاعران زرتشتی سده های گذشته به نقل آمده که تنوع و چگونگی کیفی و کمی این آثار را نشانگر است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b62761a5f23.jpg

کشف الابیات مثنوی &

مجموعه‌ حاضر، کشف الابیات "مثنوی معنوی" است که به صورت الفبایی براساس نسخه‌ی نیکلسون تنظیم گردیده است. این کتاب به کوشش محمدجواد شریعت در سال 1363 و توسط انتشارات کمال به چاپ رسیده است.

کلیات/فهارس
کتاب
5fc60dcb6197a.png

تجزیه و ترکیب اشعار گلستان سعدی مخصوص دوره دوم دبیرستان‌ها و داوطلبان مسابقات ورودی دانشگاه

محمدجواد شریعت

از آنجا که گلستان سعدی بیش از هر کتاب مورد توجه است، از این‌رو در این کتاب اشعار این کتاب مستطاب انتخاب شده سات. در این کتاب حدود دویست بیت از اشعار گلستان تجزیه و ترکیب شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب