یکی از شعرای متفنن مرحوم علیمحمد آزاد همدانی بود که از علوم معقول و منقول بهره‌ای بسزا داشت و در شناختن رموز فصاحت و بلاغت از مهره فن به شمار می‌رفت. آزاد همدانی (1324 -1263 ش) در همدان متولد شد. پدرش حسین از اهالى ناحیه خوانسار اصفهان بود. وى از پانزده سالگى به تحصیل ادبیات فارسى و عربى پرداخت. منطق را بدون معلم و فقه و اصول و فلسفه را از اساتید فن آموخت و با زبان انگلیسى، فرانس و اسپرانتو آشنا شد. وى تحصیلات خود را در همدان و تهران گذراند و به خدمت وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش درآمد و متجاوز از چهل سال به خدمت مشغول بود. وى سال‌ها رییس انجمن ادبى همدان بود. آزاد خط شكسته را خوب مى‏نوشت و شعر نیز مى‏سرود. او در آغاز «اسیر» تخلص می‌کرد، ولی پس از رهایی از قید و بند خرافات، تخلص خود را «آزاد» قرار داد.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.