5fbd64ba0f0e5.jpg

ادبیات باستانی ایران، یادگارهای جاویدان از فرهنگ مردم ایران و شاهنشاهی بیکران آن

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابفروشی تائید اصفهان تاریخ چاپ: ۱۳۴۸ هجری شمسی زبان: فارسی

در این کتاب کوشش شده است تا با بهره‌وری از پژوهشهای اوستا شناسان بزرگ جهان پس از گفتگو از ادبیات داستانی، زرتشت و پیام او و اوستا شناسانده شود. به طور اجمالی موضوعات کتاب شامل زبانهای باستانی ایران، زردشت پیامبر ایران باستان، اوستا کتاب دینی زردشتیان ،بخشهایی ازکتاب اوستا و در آخر، پیام زردشت پیامبر ایران باستان است

منابع مشابه بیشتر ...

6577132e4f59c.jpg

نحو در ایرانی میانه غربی

کریستوفر ج برونر

این کتاب ساختار نحوی زبان‌های ایرانی میانه غربی را مورد بررسی و پژوهش دقیق قرار داده است. وسعت دید، مثال‌های بسیار زیاد و متنوع از منابع گوناگون زبانی اعم از کتیبه و کتاب، دقت نظر در بیان قواعد نحوی، آغاز انجام موضع، همه و همه بر تسلط، توجه و کارآمدی نویسنده اثر گواهی می‌دهد. این پژوهش می‌کوشد تا نحو را بر اساس منابع متفاوت، با وجود تفاوت و تمایزات اندیشه‌ای که در زمان وجود، میان آنها بوده است، منظم کند.

64e629c186afe.jpg

کانی شناسی در ایران قدیم - جلد دوم

محمد زاوش

این کتاب به چگونگی شناخت سنگ‌های گرانبها و دانشی که دانشمندان قدیم ایران از آنها داشته‌اند می‌پردازد. همچنین به شرح کانی‌ها، کانه‌ها و موادمعدنی دیگر و همچنین بعضی اسفنج‌ها، صدف‌ها و سنگواره‌ها که قدما آنها را نیز در گروه سنگ‌ها طبقه‌بندی کرده‌اند، می پردازد. این کتاب شامل 11 بخش است : 1. کانی‌شناسی و سیر پیشرفت آن در ایران/ چگونگی پیشرفت علم کانی شناسی 2. کلیات کانی‌شناسی/ اعتقاد به سنگ های قدیمی/ کانی‌ها در اشعار 3. کانی‌ها 4. فلزات 5. کانه‌ها- شبه فلزات 6. ئیدروکربورها 7. املاح 8. سیلیکات‌ها 9. مرجان‌ها- اسفنج‌ها- سنگواره‌ها و... 10. سنگ‌های ساختمانی 11. سنگ‌های افسانه‌ای.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62dbd14b44aee.jpg

هخامنشیان در تورات

محمد قائمی

در کتاب تورات ( عهد عتیق ) بارها به هخامنشیان به عنوان یکی از مهم‌ترین حکومت‌های پادشاهی، اشاره شده است. تاریخ هخامنشیان پیوند عمیقی با یهودیان باستان داشت. کوروش بزرگ یهودیان را از بند اسارت بابلی‌ها نجات داد، داریوش در تصادم با یهودیان بود و خشایارشا به آنان خدماتی ارائه داد. لذا این تعامل مداوم میان شاهان هخامنشی و یهودیان باعث شد تا در کتاب تورات، بارها از هخامنشیان نام برده شود. این موضوع باعث گردید تا تورات به مثابه یک منبع تاریخی برای بازخوانی برخی از گوشه‌های تاریخ هخامنشیان مورد توجه قرار گیرد. در این کتاب ارزشمند، نویسنده کتاب که در دانشگاه اصفهان در سمت استادی مشغول به کار بود، کوشیده است تا با استخراج مطالب مربوط به هخامنشیان از کتاب تورات، بخشی از تاریخ هخامنشیان را بازسازی نماید.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب