روان‌شناسی در دهه 1960 متحول شد و از مطالعه رفتار به مطالعه فرایندهای ذهنی گرایش پیدا کرد. در دل این تحولات، روان‌شناسی زبان نضج گرفت. روان‌شناسان زبان از فرضیه‌هایی که امروزه ساده‌لوحانه به نظر می‌آیند، آغاز کردند و با کشف روزافزون پیچیدگی‌های زبان به پیچیدگی‌ امروز رسیدند. در این کتاب زمینه‌های عمده علم روان‌شناسی زبان به اختصار و به زبانی ساده توضیح داده شده است. مطالعه این کتاب می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های زبان‌شناسی و روان‌شناسی سودمند باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

64d8d63906715.jpg

فرهنگ دستوری

محمد مهیار

دست يافتن به فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات زبان فارسي ، آرزويي است كه هر فارسي زباني كه به نوعي با انديشه و كتاب سرو كار دارد در فكر خود مي پرورد ؛ و تلاش در اين راه وجهه همت بسياري از خدمتگزاران به فرهنگ و تمدن و ادبيات فارسي و ايراني است. اما اين مهم بدون حصول مقدماتي چند ميسرنمي شود ، يكي از اين مقدمات ، تاليف و تدوين واژه نامه هاي اختصاصي در رشته ها وفنون و علوم مختلف است .البته تدوین فرهنگ اختصاصی برای رشته ای خاص در زبان فارسی سابقه ای بس طولانی دارد و عمر آن کمتر از درازنای تاریخ نظم و نثر فارسی نیست، به گونه ای که یکی از قدیمی ترین کتب منثور زبان فارسی، فرهنگ اختصاصی در مفردات طب است، موسوم به الابنیه عن حقائق الادویه که در واقع توجه پیشینیان ما به این شاخه از فرهنگ نویسی را نشان می دهد.

638609c63504a.png

فرهنگ زبانشناسی

محمدعلی ترابی

به موازات پیشرفت و تکامل فرهنگ‌ها، زبان که به‌نوبه خود عنصری بسیار مهم از فرهنگ معنوی است، پیوسته به گسترش و رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد، تا جایی که همین رشد و تکامل زبان و ویژگی‌ها و ساخت و کارکردهای آن، خود موضوعی بس مهم یعنی مسئله شناخت زبان را در دامنه‌های گسترده و به‌وجهی ژرف مطرح می‌سازد و ضرورت شناخت صحیح زبان و گسترش زبانشناسی نیاز به کتابهایی مانند فرهنگ زبانشناسی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. این کتاب پاسخی است هرچند به‌اجمال به این نیاز و گامی است کوچک در این راه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fba33fc3da29.png

بذرهای گفتار؛ در باب منشأ زبان و تطور آن

جین ایچیسون

این کتاب سیر تکوینی و شکل‌گیری زبان را به‌ویژه در فرآیند کارکردی آن با به‌کارگیری دو نظریه بنیادی نشان می‌دهد و عملا یک بار به صورت هم‌زمان به مطالعه زبان پرداخته و ساختار گرامری و کاربردی آن را در حال حاضر توصیف می‌نماید و بار دیگر نحوه شکل‌گیری تاریخی زبان را مدنظر قرار می‌دهد. این کتاب برای درک صحیح از گرامر توصیفی زبان کمک می‌کند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب
579ab5a2be042.jpg

مبانی زبانشناسی

جین ایچیسون

کتاب حاضر پیش درآمدی بر علمی زبانشناسی است و مفاهیم ابتدایی و اصطلاحات پایه ای این علم را توضیح می دهد. ابتدا ویژگیهای عمومی زبان همچون تطور زبان شناسی در طی قرون و ویژگیهای مکتبهای ادبی بیان شده. در بخش دوم به ویژگیهای خاص هر زبان اشاره شده است و مختصات آوایی زبان انگلیسی، نحوه نگرش به واژگان و تقسیم بندی آنها سخن گفته شده و ساختار زبان و معناشناسی به بحث گذاشته شده است. در بخش سوم،‌ ویژگیهای جهان شمولی زبانها بررسی شده و سخن از نحو و معنای ساختاری زبان فراتر رفته و رابطه ذهن و زبان بررسی شده. تغییرات زبان و مقایسه آنها و کشف شباهتها و تفاوتهای زبانها، مطالب بخش چهارم را تشکیل می دهد و دستور زبان جهان شمول و ویژگیهای این دستور، موضوع روساخت و زیرساخت و مشکلات مربوط به گشتارها و دستور زبان جدید را در فصل پنجم بیان کرده است. هر بخش شامل چندین قسمت است و پایان هر قسمت، چند پرسش آورده شده. بخش پایانی کتاب نیز به بررسی دستور گشتاری و نظریه اقتدار و وابستگی نوام چامسکی پرداخته شده است. این کتاب، نظرات و تفکرات «جین ایچیسون»،‌ استاد دانشگاه لندن است که توسط محمد فائض به فارسی برگردانده شده و در سال 1371 ش در انتشارات نگاه به طبع رسیده است. مترجم در پایان کتاب نیز علاوه بر نشانه ها و فهرست کتابهایی برای مطالعه بیشتر، واژه نامه فارسی – انگلیسی و انگلیسی – فارسی کلمات و عبارات تهیه شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب