داستان هنر نقاشی کتاب بدیع و زیبا به منزله گالری شاهکارها و مجموعه آثار نفیسی از هنرمندان بزرگ جهان و در نوع خود کم‌نظیر است. داستان مهیج شروع و تحول و کمال نقاشی در تاریخ هنر انسانی در آن شرح داده شده است. خواننده در این کتاب درمی‌یاد که بشر در طی قرون متمادی تمدن، چگونه احساسات خود را با کشیدن تصویر بیان نموده است. این کتاب در واقع داستان افکار و اندیشه‌ها و بیم و امیدهاست و زشت و زیبا، تلخ و شیرین و خوب و بد زندگی به خامه هنرمندان در آن تصویر شده است. با اینکه هدف مؤلف گفتن داستان نقاشی است، تماشای تصاویر آن وسیله سرگرمی و لذت برای عمومی و به‌ویژه جوانان و هنرمندان است.

منابع مشابه بیشتر ...

6405fe6c83084.jpg

همگامی نقاشی با ادبیات در ایران

م. مقدم اشرفی

کتاب حاضر، رساله ایست مختصر ولی مفید برای آشنایی با تاریخ نقاشی و همگامی این هنر با سخنوری در ایران. نویسنده کتاب، یک پژوهنده و سرشناس تاجیکی است که زبان مادری اش فارسی است و با ادبیات فارسی دری آشنایی دارد. از این رو درک زیبایی شناختی وی بر پایه برداشت هایش از محتوای ادبی نقاشی ها استوار شده است. ضمناً در این رساله پژوهشی نویسنده به منابع و آثاری دسترسی داشته است که نه فقط برای خوانندگان ایرانی بلکه برای پژوهندگان مغرب زمین تازگی دارد.

604cc47db6b68.png

از باروک تا سوررئالیسم

عبدالمجید حسینی راد

این کتاب دربرگیرنده نوشته‌هایی است درباره رامبراند، ویلیام بلیک، دلاکروا، فرانسیسکو گویا، گوستاو گوربه، پل گوگن، رنه مارگریت و سالوادور دالی، آثار آنها و شیوه‌هایی که به آن منتسب شده‌اند. در اینجا ضمن آشناشدن با زندگی این هنرمندان برجسته هنر نقاشی اروپا، از باروک تا سوررئالیسم، بررسی‌های تحلیلی پیرامون شیوه نقاشی هر یک از آنها صورت گرفته و توضیحات آورده شده که لزوماً درصدد آن نبوده تا تاریخ‌نگاری صرفی باشد از هنر نقاشی غرب. افزون بر این، تابلوی برجسته‌ای از آثار هر یک از این نقاشان انتخاب و به تجزیه و تحلیل صورت و موضوع از جهت کارکرد عناصر بصری آن پرداخته شده است.