زنده‌یاد حسین سمیعی افزون بر مقامات دولتی و مشاغل اجتماعی و ملی، سال‌ها ریاست فرهنگستان و انجمن ادبی فرهنگستان ایران را عهده‌دار بود. این کتاب از آثار ایشان اختصاص به بررسی صرف و نحو فارسی دارد. مقدمه کتاب اختصاص به بیان حروف تهجی دارد. سپس مباحثی درباره کلمه و کلام و مطالب مربوط به صرف و نحو فارسی مطالبی ذکر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6319c64c84e27.jpg

دستور فرخ (کتاب صرف - بخش اول: اسم)

عبدالرحیم همایونفرخ

دستور فرخ مشتمل بر دوکتاب است 1.صرف 2.نحو ، کتاب صرف مشتمل بر شش قسمت است و به شرح زیر: الف: اسم ب: صفت ج: ضمیر د: فعل ه: قیود و ظروف و: حروف. کتاب شامل سه فصل است فصل یکم در تعریف دستور و الفباء؛ فصل دوم بخش های سخن؛ فصل سوم تصریف یا گردش اسم. این جلد فقط راجع به اسم است

5fba2e6272afc.png

دستور امروز شامل پژوهش‌های تازه‌ای در صرف و نحو فارسی معاصر با اشاراتی به فارسی قدیم و زبان محاوره

خسرو فرشید ورد

موضوع کار نویسنده در این کتاب، نثر رسمی امروزی است؛ یعنی نثری که با آن کتاب و مقاله می‌نویسند و ترجمه می‌کنند. نثری که درس‌خوانده‌ها به آن می‌گویند و می‌نویسند. با این حال گاهی به آثار قدیم یا زبان محاوره نیز اشاره شده. پس در این کتاب دستور توصیفی مختصر نثر رسمی امروز با اشاراتی به زبان محاوره مردم تهران و زبان قدیم بررسی شده است؛ ولی به دلیل رعایت اختصار نام «دستور امروز» بر آن گذاشته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6078195955aa5.jpg

جامعه الحیوانات

حسین سمیعی

کتاب منظومه جامعه الحیوانات را حسین سمیعی در سال 1327 توسط انتشارات کانون فرزانگان به چاپ رسانده است.

نظم/شعر کلاسیک/منظومه
کتاب
5696ee86b2973.jpg

آئین نگارش

حسین سمیعی

حسین سمیعی به منظور برگزیدن اسلوب و روش صحیح نگارش دست به تألیف این اثر زده است. وی نه روش سره نویسان عربی ستیز را پسندیده و نه روش متأخران مقلد را. بلکه میانه این دو را برگزیده است. در این اثر از علم ادب، فن انشاء، در صفت دبیر و شرایط دبیری، بخشهای نگارشی، مقایسه نگارش های دانشمندان با یکدیگر و نقل برخی آثار نویسندگان اروپایی سخن رانده شده است. نثر دکتر سمیعی دلکش و زیبا بوده و او از نمونه های نظم و نثر فارسی و ترجمه برخی آثار نویسندگان اروپایی برای بیان بهتر مطالب کمک گرفته است. این کتاب در سال 1319 به طبع رسید.

فنون ادبی/راهنمای نگارش و روش تحقیق پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب