5fd1dd903b0ec.png

گردآورندگان سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام قبل از سید رضی

مکان چاپ: تهران ناشر: عطارد تاریخ چاپ: ۱۳۷۳ هجری شمسی زبان: فارسی

از امیرالمؤمنین (ع) سخنان و خطبه‌های فراوانی در کتب تاریخ و اخبار و آثار روایت شده است. ایشان بعضی از این خطبه‌ها را در منابر مدینه، بصره و کوفه ایراد نموده و پاره‌ای دیگر را در میدان جنگ و هنگام پیکار با دشمنان برای لشکریان خویش خوانده و آنها را از امور جاری آگاه نموده است. از زمان خود امیرالمؤمنین گروهی خطابه‌های آن حضرت را ثبت نموده و در مجموعه‌هایی گردآوری کرده‌اند. در این کتاب به اختصار به معرفی کسانی پرداخته شده که به جمع‌آوری خطابه‌ها و سخنان امام علی (ع) همت گماردند.

منابع مشابه بیشتر ...

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

636cd3d39c0a6.png

شرح اعلام کشف المحجوب هجویری

حسن رستم‌زاد منصور

کتاب «کشف المحجوب» که در واقع پرده‌گشای اسرار حیات و درون گروهی از عاشقان و شیفتگان جمال محبوب ازلی و ابدی است، جلوه‌گاه ایمان و ذوق و دانش بزرگمردی است که گرچه شرح کاملی از احوال وی در دست نیست، ولی همین اثر عظیم نماینده وسعت اطلاعات او در علوم قرآنی و احادیث و عرفان است. در این کتاب خلاصه‌ای گویا از شرح زندگی افراد مندرج در کتاب «کشف المحجوب» هجویری ارائه شده و علاقمندان و عرفان‌پژوهان را در شناخت هرچه بهتر مندرجات کتاب به‌ویژه شخصیت عارفان و مشایخ راهنما است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

649c4f28cce0d.jpg

فرهنگ خراسان: بخش طوس: مشهد مقدس، نوقان، طاهران، تبادکان و رادکان (جلد 7)

شیخ عزیزالله عطاردی

(از مجموعۀ 7 جلدی)در آخرین جلد از بخش نخست مجموعه "فرهنگ خراسان"، شرح حال و آثار و اقدامات 351نفر از مشاهیر و رجال علمی سیاسی، تاریخی، مذهبی، اجتماعی و ادبی مشهد، از نیمه حرف "م "تا "ی "آمده که برخی از آنان عبارت‌اند از :محمد بن حسن ابو جعفر طوسی (شیخ الطائفه)، محمد بن حسین عاملی (شیخ بهاء‌الدین)، محمد بن علی ابو جعفر صدوق (شیخ صدوق)، محمد بن علی عمادالدین، محمد تبادکانی، محمد بن محمد خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد غزالی طوسی، محمود جم، محمود حلبی مشهدی، محمود خان ناصرالملک، سلطان محمود غزنوی، محمود فرخ، محی‌الدین طوسی، مرتضی مطهری، مرشد قلی خان، مسعود میرزا ظل‌السلطان، مسیح تهرانی، ملکشاه سلجوقی، منوچهر اقبال، موسوی عزالدین زنجانی، مهدی غروی اصفهانی، مهدی خراسانی واعظ، نادرشاه افشار، ناصرالدین شاه، نورالله شوشتری، واعظ طبسی، هارون الرشید، هاشم نجف‌آبادی، یعقوب لیث صفاری، و یونس اردبیلی .صفحات پایانی به فهرست منابع، فهرست مطالب و نمایه اسامی اختصاص دارد .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
614b1c83a194c.jpg

گوهر عصمت یا زندگانی سیده نفیسه

شیخ عزیزالله عطاردی

یکی از مزارات معروف شهر بزرگ و باستانی قاهره مشهد مقدس سیده نفیسه دختر حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب (ع) می‌باشد، این روضه منوره بیش از هزار و دویست سال است زیارتگاه اهالی مصر بوده و دوستان اهل بیت پیغمبراکرم (ع) در آن مقام مقدس و مکان پاک به عبادت و پرستش خدواند متعال می‌پردازند.سیده نفیسه از بانوان فاضل و زاهد بود که به همراه شوهرش اسحاق موتمن فرزند امام جعفر صادق (ع) در مصر زندگی میکرد. سیده نفیسه در هنگام اقامت خود در مصر مورد توجه مسلمانان قرار داشت و بعد از وفات نیز در همان جا به خاک سپرده شد. نگارنده در سال 1353 مزار سیده نفیسه را زیارت کردند. و چون تاکنون کتاب و رساله ای به زبان فارسی در حالت و خصوصیات این بانوی بزرگ نوشته نشده بود نگارنده رساله ای به این مضمون نگاشت تا حالات او بر همگان روشن شود.

شرح حال
کتاب