5fd70296d416c.png

دیوان کامل شمس مغربی؛ شامل غزلیات، ترجیعات، رباعیات، فهلویات به انضمام رساله جام جهان‌نما

مکان چاپ: تهران ناشر: زوار تاریخ چاپ: ۱۳۵۸ هجری شمسی زبان: فارسی

ابوعبدالله شمس‌الدین محمد بن عزالدین عادل یوسف بزازینی تبریزی مشهور به مغربی ملقب به شیرین از عارفان قرن هشتم هجری است که از او به قدوة العارفین و زبدة الواصلین یاد شده است. آنچه در این کتاب آمده، بررسی زندگی بزرگ‌مرد عارف و شاعری است که در کتاب «جام جهان‌نما»ی وی در کلیات علم توحید و مراتب وجود از شهرت و اهمیتی برخوردار بوده و بر آن شروح متعددی نگاشته شده و در مساجد و مکاتب هند و پاکستان تدریس می‌شده است. در این کتاب افزون بر اشاره به زندگی و آثار مغربی، دیوان او شامل غزلیات، ترجیعات، رباعیات و فهلویات نیز آورده شده است. در پیوست کتاب نیز رساله «جام‌ جهان‌نما»ی او آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6492e93073c00.jpg

دیوان عارف صمدانی مولانا شمس مغربی

ملامحمد شمس مغربی

ابو عبد الله شمس الدین محمد بن عزالدین عادل یوسف بزازینی تبریزی مشهور به مغربی ملقب به شیرین از عارفان قرن هشتم هجری است که از او به قدوه العارفین وزبده الواصلین یادشده است، از بیان حال و زندگی اش سخن کوتاه کرده اند و جز به طریق ایجاز و ابهام آن هم بطور پراکنده و جسته و گریخته در تذکره ها و کتب ادب از وی سخن به میان نیامده است. دیوان کامل شمس مغربی، شامل غزلیات، ترجیعات، رباعیات، فهلویات به انضمام رساله جام جهان‌نما، با مقدمه‌ای در شرح احوال و بیان افکار او، کتابی است یک‌جلدی به زبان فارسی با موضوع ادبیات فارسی.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
5cb624d4d3943.png

دیوان شمس مغربی؛ عارف مشهور متوفی به سال 809 هـ.ق

ملامحمد شمس مغربی

اسم صاحب این دیوان جناب ملامحمد شیرین مولانا شمس‌الدین مغربی (نایینی) مشهور به تبریزی است که از فحول موحدین و معاصر با شاهرخ بن تیمور بوده و با شیخ کمال خجندی ارتباط داشته است. از بیان حال و زندگى‌اش سخن جز به طریق ایجاز و ابهام آن هم به طور پراکنده و جسته و گریخته در تذکره‌ها و کتب ادب از وى سخن به میان نیامده است. با بررسى آثارش چنین برمى‌آید که در طریقت مرید شیخ اسماعیل سیسی بوده است. همچنین با تاثیر پذیرفتن از ابن عربی، وحدت وجود را به تمامی وارد اشعارش ساخت.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب