این کتاب خلاصه‌ای از چهار خطابه ادوارد براوان درباره طب عرب یا طب اسلام به این ترتیب است: خطابه اول شامل طب صدسال اول هجری قمری با بیان مقدمه‌ای از معلومات بقراط و جالینوس و کتب این دو استاد است. خطابه دوم که باید آن را در حقیقت تاریخ طب دوران درخشنده تمدن اسلام نام نهاد، شرح خدمات و آثار و مؤلفات پزشکان اسلامی به‌ویژه چهار طبیب ایرانی یعنی طبری، رازی، اهوازی و ابن سیناست. خطابه سوم شامل انتقال طب اسلامی به اروپا و نفوذ آن در دانشگاه‌های این قاره و شرح خدمات مترجمین کتب اسلامی با ذکر حکایات و قصص چندی از کتب تاریخی و طبی و علمی ـ اسلامی و انتقال طب اسلامی بر اثر جنگ‌های صلیبی و اختلاط مسلمانان با مسیحیان و نتایج حاصل از آن با ذکر بسیاری از کتب و آثار مسلمان است. خطابه آخر بیشتر درباره طب اسلامی عرب و امپراتوری اسلامی آندلس و نمایندگان بزرگ این قسمت با ذکر خدمات آنها می‌باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

636cd3d39c0a6.png

شرح اعلام کشف المحجوب هجویری

حسن رستم‌زاد منصور

کتاب «کشف المحجوب» که در واقع پرده‌گشای اسرار حیات و درون گروهی از عاشقان و شیفتگان جمال محبوب ازلی و ابدی است، جلوه‌گاه ایمان و ذوق و دانش بزرگمردی است که گرچه شرح کاملی از احوال وی در دست نیست، ولی همین اثر عظیم نماینده وسعت اطلاعات او در علوم قرآنی و احادیث و عرفان است. در این کتاب خلاصه‌ای گویا از شرح زندگی افراد مندرج در کتاب «کشف المحجوب» هجویری ارائه شده و علاقمندان و عرفان‌پژوهان را در شناخت هرچه بهتر مندرجات کتاب به‌ویژه شخصیت عارفان و مشایخ راهنما است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62f8d5f168f45.jpg

تاریخ ادبیان ایران در دوراه قاجار و مشروطیت

ادوارد براون

پروفسور ادوارد براون مستشرق شهیر انگلیسی، کتب بسیاری در زمینه ایران تالیف کرده است. ترجمه کامل مجلدات تاریخ ادبیات ایران در دوره قاجار و مشروطیت ادوارد براون را آقای سیف پورفاطمی به عهده داشته است که در تابستان سال 1311 در مطبعه عرفان اصفهان به چاپ رسید

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
61e03d0e812cc.png

انقلاب ایران

ادوارد براون

انقلاب مشروطه از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ ایران است، به نحوی که چه‌بسا بتوان ایران معاصر را برآمده از این انقلاب دانست. با انقلاب مشروطه مفاهیم تازه‌ای وارد زندگی مردم ایران شد؛ مفاهیمی نظیر مجلس، قانون، حضور فعال مردم در عرصه سیاست و اجتماع و مطالبات سیاسی و اجتماعی از حکومت. درباره انقلاب مشروطه کتاب زیاد نوشته شده و روایت‌ها و پژوهش‌های گوناگونی از این انقلاب و درباره آن به صورت کتاب منتشر شده است. «انقلاب ایران» نوشته ادوارد براون از جمله این کتاب‌هاست. براون در این کتاب روایت خود از انقلاب مشروطه را ارائه داده و به نقاط عطف و عوامل و رویدادهایی پرداخته که به اعتقاد او و بر اساس پژوهش‌ها و یافته‌ها و اطلاعات‌اش عوامل مهم و تأثیرگذار در شکل‌گیری انقلاب مشروطه ایران بوده‌اند. این کتاب از یازده فصل تشکیل شده است؛ تأثیر اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی بر انقلاب مشروطه، ماجرای تحریم تنباکو و تأثیر آن بر این انقلاب، قضیه به توپ بستن مجلس به فرمان محمدعلی‌شاه، ترور ناصرالدین‌شاه و مبارزات مردم تبریز در جریان انقلاب مشروطه از جمله موضوعاتی است که ادوارد براون در این کتاب به آنها پرداخته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب