این کتاب دربرگیرنده نوشتارها و مقالاتی درباره ادبیات پارسی دری است. عناوین برخی از نوشتارها بدین ترتیب است: خاستگاه زبان و ادب دری، سه سخن پیرامون استاد رودکی، چند سخن پیرامون حکیم فردوسی، چهار سخن پیرامون حکیم ناصرخسرو قبادیانی، دو سخن درباره چهارمقاله، حکیم نظامی بیدار تَرَک یا بیدار تُرک، خواجه نصیر نظریه‌دانی بی‌نظیر، بررسی و چاپ آثار سعدی در تاجیکستان، خواجه و طرز خواجو و ..... .

منابع مشابه بیشتر ...

667c363d4eb46.jpg

جاودانه زیستن ، در اوج ماندن

بهروز جلالی

این کتاب در سه بخش فراهم آمده است: بخش اول، شامل کلیه آثار منثور فروغ فرخزاد، اعم از مصاحبه‌‌ها، مقالات، نامه‌ها و خاطره‌نگاری‌های اوست. در این بخش بسیاری از اندیشه‌های شاعرانه فروغ در جای‌جای نثر روشن او خود را می‌نمایاند. همچنین در نامه‌‌ها وخاطره‌نگاری‌های او می‌توان دنیای اندیشگی او را باز شناخت و از این شناخت در توضیح و تفسیر اشعار او بهره جست. نیز این بخش اسناد دست اولی از زندگانی فروغ به دست می‌دهد که با قلم و بیان خود او رقم خورده است. بخش دوم کتاب به مقالاتی که از دیرباز تاکنون درباره فروغ و هنر شاعری او نوشته شده اختصاص یافته است. در این بخش مقالاتی درج گردیده که می‌تواند گوشه‌ای از هنر شاعری و با زندگانی شاعر را روشن سازد. بخش سوم کتاب به سروده‌های شاعران محاصره درباره فروغ اختصاص یافته و کوشش شده تا مجموعه کاملی از مرثیه‌‌ها و ستایش‌های شاعران معاصر درباره افول زندگانی فروغ شعر معاصر درباره افول زندگانی فروغ شعر معاصر در این بخش درج گردد.

667c341807940.jpg

ارمغانی برای زرین کوب

جمعی از نویسندگان

عده ای از دوستان دکتر عبدالحسین زرین کوب که در آبان ماه سال گذشته (2533) همزمان با برگزاری هشتمین جشن فرهنگ و هنر به دعوت اداره کل فرهنگ و هنر استان لرستان به خرم آباد سفر کردند تا در مراسم بزرگداشت وی که از طرف فرهنگ و هنر استان ترتیب یافته بود شرکت جویند مقالاتی بخاطر این مجلس تهیه کردند که اکنون به عنوان ارمغانی برای زرین کوب در مجموعه حاضر منتشر می شود. مجموعه حاضر در حقیقت تنها شامل مقالات آن عده از دوستان اوست که دعوت فرهنگ و هنر استان لرستان را توانسته اند اجابت نمایند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612e2cebdcab5.jpg

ستاره های پامیر (آشنایی با تنی چند از ادیبان معاصر تاجیک)

رحیم مسلمانیان قبادیانی

این نوشتار به منظور آشنایی مخاطب با تنی چند از سخنوران تاجیک، زندگی آن‌ها و جایگاهشان در محیط ادبی و اجتماعی به طبع رسیده این مطالب را شامل می‌شود: نگاهی به ادبیات تاجیک"، "تمکین بخارایی"؛ "علامه عینی و ادبیات فارسی تاجیک"؛ "ارزشمند‌ترین اثر علمی علامه عینی"؛ "فاجعه شاعر"؛ "پیرو، پیرو کیست"؛ "بزرگواری بی‌همتا"؛ "مردی از تبار فردوسی"؛ "میرو، میرو، هم سید و هم شکر"؛ "ستاره پامیر"؛ "سراینده چارگوهر"؛ "چهره شیخ عطار در قمل بهمنیار"؛ "پدرود و هزاره دوم... پدرود اسکندر"؛ "شعر فارسی تاجیکی در سال نو"؛ "ادبیات امروزه تاجیک".

نظم/شعر معاصر
کتاب
5ff1c178d70d0.png

شعر در سرچشمه‌های نظری (تعریف و معیار تعریف؛ طرز تصویر؛ انواع)

رحیم مسلمانیان قبادیانی

این کتاب در دو بخش ابتدا به تعریف شعر و معیارهای تعریف و طرز تصویر شعر پرداخته و آنگاه در بخش دوم انواع شعر را در قالب‌های قصیده، رباعی، دوبیتی، مثنوی، قطعه، غزل، مسمط، ترجیعات، مستزاد و فرد بررسی کرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب