این کتاب با هدف شناخت بی‌واسطه شاملو و ارائه بهترین اشعار او در پاسخ به پرسش‌های مهمی است که شاید اصلی‌ترین زمینه و انگیزه سرایش بسیاری از اشعار او بوده است. پاسخ‌هایی که روشنگر ابعاد و زوایای گوناگون زندگی و شعر او تواند بود. کتاب در چهار فصل و متناسب با سیر زندگی شاملو و با توجه به آرای صاحب‌نظران سامان یافته است. فصل اول درباره خود شاعر و زندگی فردی و خانوادگی اوست و به شناخت کامل‌تر شخصیت و فردیت او کمک بسیار می‌کند. فصل دوم بیشتر درباره بزرگانی چون مسیح و یارانی چون جلال و فروغ و آیداست که شاعر به آنها تعلق خاطری داشته است. فصل سوم به موضوعاتی چون شعر، انسان، مرگ و زندگی، زندان و .... می‌پردازد. در فصل آخر که ناظر به بخش پایانی عمر شاعر است، در مجموع هفتاد موضوع در قالب حدود دویست سؤال و جواب مطرح شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63c51c5aad868.png

شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم

احمد درستی

یکی از شیوه‌های ابراز نظر در مورد قدرت و نظام سیاسی در دوره پهلوی دوم، سرودن شعر بود. از آنجایی که اختناق حاکم بر جامعه اجازه اعتراض و اظهارنظر صریح را نمی‌داد، بسیاری از افراد با استفاده از صنایع ادبی، چون کنایه، ایهام و ... در قالب شعر مخالفت خویش را با وضعیت موجود اعلام می‌کردند. از طرف دیگر تعدادی از طرفداران رژیم پهلوی نیز به وسیله شعر به تعریف از این رژیم می‌پرداختند. این کتاب اشعار مخالفین و موافقین رژیم پهلوی را با توجه به مبانی فکری آنها مطرح کرده و مضامین و معانی هرکدام را مورد بحث قرار داده است.

637e373671fc5.png

آسمان روشن شعر: فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد

محمد عبدعلی

این کتاب دو هدف را دنبال می‌کند؛ استخراج کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه و بکر از لابلای اشعار شاعران بزرگ معاصر فارسی که در این بخش نگارنده تلاش کرده حجم بزرگی از خلاقیت‌ها و آفرینش‌های زبانی شاعر را در قالب واژه‌نامه‌ای اختصاصی ارائه کند. هدف دوم آن است که این فرهنگ می‌تواند تا حد زیادی مواد و مصالح لازم را برای بررسی‌های ادبی و زبان‌شناسی در حوزه‌های گوناگون سبک‌شناسی و نقد ادبی درباره شاعر و ادبیات معاصر فراهم آورد. این کتاب فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد است که نویسنده کوشیده این دو هدف را در آن دنبال کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58729a0de7fe2.PNG

برخی از ویژگی‌های شگفت اسپرانتو

حسین علیزاده

زبان اسپرانتو، اختراع ابتکاری و هوشمندانه دکتر زامنهوف، ویژگی‌های مثبت بسیار دارد و از ابعاد و زوایای گوناگون قابل بررسی و جالب توجه است. در این نوشتار به اختصار به نمونه‌ای از جالب‌ترین و گفتنی‌ترین‌ها می‌پردازیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله