در بینش هیدگر شعر و شاعری ویژه‌ای و نیز دقیقه‌های دریافت حقیقی فلسفی موجود است. ولی می‌توان پرسید که چقدر از آن در واقع فلسفی است و چقدر وصف تزئینی و اضافی سلوک روحی شخصی؟ این کتاب با اینکه به نقد آراء و تفسیرهای هیدگر می‌پردازد و در این زمینه نکته‌های دقیق ارائه می‌کند، متعلق به حوزه نقد جدید است؛ نقدی که نمایندگان آن گادامر، آدورنو، ژاک دریدا، پل دومن و .... در کشور ما چندان شناخته‌شده نیستند و نیز اشاراتی دارد به مفاهیم اسطوره‌ای، فلسفی و ادبی غرب که نیازمند توضیح است.

منابع مشابه بیشتر ...

5842566d642e3.PNG

فلسفه فکری شکسپیر و استنتاج‌های اجتماعی او در مکبث

پرویز آموزگار

«شکسپیر انسانی است که به اندیشیدن می‌ارزد. شکسپیر سازنده اندیشه‌هاست راه‌شناسی است که بپرسش‌های ناشناخته انسانی پاسخ می‌گوید و خلاق پرسش‌های پیچیده‌‌ای است که راه بسوی حل مشکلات گنگ و تازه‌ای می‌گشاید. در آثار او نه تنها تاریخ زندگی مردمی که سال‌ها پیش مرده‌اند به چشم می‌خورد بلکه رابطه جاویدان افکاری که می‌میرند تا فکر دیگری را متولد سازند بروشنی در چشم هر خواننده با احساسی جان می‌گیرد. تژادی مکبث اثر جاویدان شکسپیر تنها یک اثر شاعرانه نیست، فلسفه‌ای است که با شعر در می‌آمیزد. مکبث خلاقیت جاودانه‌ای دارد که هر روز نقش کهنه خود را برهر چه رنگ تازگی دارد تحمیل می‌کند. هنوز دنیا پس از چهار قرن مکبث را بر صحنه پرجلال‌ترین تئاترها و سینماها بجان می‌پذیرد. تا از این اثر جاودانی همان تأثیری را دریابد که از قدرت بی‌پایان و جهانگیر انگلیسی دریافته است.

582a1036e62ad.PNG

مباني معرفت‌شناسي زبان‌شناختي و تبيين علم تفسير

منصور هاشمی

موضوع مقاله تبيين مباني معرفت‌شناسي و بر آن اساس، بررسي نظام‌مند فرآيند فهميدن و تفسير متن است. تغيير مباني معرفت‌شناسي دانشگاهي در قرن بيستم تحت عنوان چرخش زبان‌شناختي معرفي شده که به معناي دور شدن از معرفت‌شناسي سنتي فلسفي و شروع معرفت‌شناسي زبان‌شناختي است. در معرفت‌شناسي زبان‌شناختي، که با آثاري همچون هستي و زمان مارتين هايدگر و دوره زبان‌شناسي عمومي فردينان دو سوسور به صورت دانشگاهي شروع مي‌شود، شناخته‌شدن نقش زبان همواره جنبه محوري داشته است. علاوه بر آن، مفهوم معنا نيز بررسي مي‌شود و مساله تعلق معنا به نويسنده، متن و يا خواننده مورد بحث قرار مي‌گيرد و معنا منطقا به زبان نسبت داده مي‌شود. حوزه معنا و تفسير حوزه‌اي کاملا زبان‌شناختي است که تنها در حيطه شبکه زبان رخ مي‌دهد. زمينه تحقيقاتي علم ارائه شده متدشناسي مطالعات ادبي است که خود تابعي از معرفت‌شناسي دانشگاهي دانسته مي‌شود. آگاهي از اين مباحث به فهم متدهاي رايج مطالعات ادبي در چند دهه اخير کمک مي‌کند.