رحمت مصطفوی (1299 ـ 1364) نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار بود. او در مدارس آمریکایی و دارالفنون تحصیل کرد و پس از اخذ لیسانس از دانشگاه تهران، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. پس از مراجعت به تهران با جراید همکاری داشت. او همچنین مدیریت مجله «روشنفکر» را در تهران بر عهده داشته است. این کتاب دربرگیرنده یادداشت‌های چهار سفر اوست که دو سفر آن به شوروی و کشورهای برزیل و آرژانتین و کانادا در هیئت همراه شاه بوده و دو سفر دیگر به عربستان سعودی و چین ملی و ژاپن و هنک‌هنگ را به همراه دکتر اقبال انجام داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d3632f5a260.jpg

کتابهایی درباره زبان اسپرانتو

داود شمس‌ حکیمی‌

نگارنده در این کتابچه، ضمن روایت خاطره‌ای، علاقه خود را نسبت به زبان اسپرانتو بیان می‌کند و در انتها اشعاری در توصیف این زبان به نظم در می‌آورد .

65a946b030ebd.jpg

خاطرات میرزا موسی‌خان قائم فراهانی معروف به میرزابزرگ دوم (قائم‌مقام چهارم) ادبی، قضایی، اخلاقی، تاریخی

قائم مقام چهارم معروف به میرزا بزرگ دوم

موضوعاتی که در این کتاب درباره انها گفتگو شده است تماما به استناد آیات قرآن و اخبار و احادیث است. قسمت اول راجع به اخلاقیات است. چون راستگویی و فروتنی و رازداری و مهمان نوازی و کمک به مومنین و توکل به خدا و غناء نفس و رضا و تسلیم و صبر و یقین و مذمت دروغگویی و غیبت و بهتان و تکبر و زنا و حسد و نظیر آن. قسمت دوم مجازات کیفری و اجرای عدالت از طرف دادگاه عادلانه مستقر در این دنیا و کیفر اعمال اشخاص متخلف و تنبیه و تنبه دیگران است. مولف سعی نموده به زبانی ساده و انشائی روان حکایات اخلاقی را بر صفحه کتاب آورد. حکایات منقول شامل یک دنیا خلوص، اخلاق، تنبه، تنبیه، عبرت، پند، نصیحت و اندرز است و خواننده را بیش از پیش به برابری و برادری و رافت و مهربانی و مبانی دینی و اخلاقی و ذات واجب الوجود و جهان هستی و مکافات عمل واقف و معتقد می نماید...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

619a45cd8cf14.jpg

بحث کوتاهی درباره صادق هدایت و آثارش

رحمت مصطفوی

در این کتاب و سلسله مقالات بحث کوتاهی درباره صادق هدایت و آثارش، و مزایا و مشخصات برجسته صادق هدایت صحبت شده است. در آخر نیز با پیامی از هدایت بحث به پایان رسیده است. مولف کتاب، رحمت مصطفوی است و در سال 1350 توسط انتشارات امیرکبیر چاپ شده است.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب
57a3ed392a0a1.jpg

درباره زبان فارسی

رحمت مصطفوی

دکتر رحمت مصطفوی در تهران متولد شد. وی از دانشگاه تهران لیسانس حقوق گرفت و دکترای همین رشته را از دانشگاه پاریس اخذ کرد. وی از دوران دبیرستان به نوشتن پرداخت و در روزنامه ستاره جهان شروع کرد و بعدها در روزنامه های تجدد ایران، ایران، ‌مهر ایران، اطلاعات و کیهان می نوشت. وی چند سالی نیز به خدمات دولتی پرداخت ولی در نهایت استعفا کرد و به طور حرفه ای به وکالت روی آورد و مجله روشنفکر را تأسیس کرد که بیست سال منتشر می شد. از وی بیش از بیست کتاب در مطبوعات منتشر شده است. این کتاب مصطفوی، تتبعات وی درباره اهمیت زبان و کارآیی آن،‌ چگونگی حفظ و رواج زبان فارسی است. این مطالب در پنج فصل بیان شده: درباره زبان، ماجرای دهشتبار زبان فارسی‌، می خواهید زبان فارسی را بکشید؟، پارسی را ساز و برگ دهیم و جهان بگشاییم و چیزهایی که خدا خوشش می آید.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب