6005a2ca03578.png

بارورتر از بهار: نقد و بررسی و نمونه‌هایی از شعر زنان ایران

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر دنیای مادر تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

فراهم آوردن یک مجموعه شعر برای نشان دادن شعر یک دوران است. دورانی که در این مجموعه نشان داده شده، در قرن بیستم جریان دارد؛ به همین منظور دفتر با نام و شرح احوال و آثار پروین اعتصامی آغاز شده است. شاعری که هرچند لحن و صدایی مردانه دارد، اما شعرش به عنوان شعر زندگی و دردها و رنج‌های آن مطرح شده و بر شاعران پس از خود مؤثر بوده است. در این کتاب ابتدا مقدمه‌ای درباره شعر زنان ایران آورده شده و سپس گزیده‌ای از اشعار شاعران زن ایرانی گردآوری شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5805cb3c84dc8.PNG

فروغ فرخزاد یک ربع قرن بعد

فرامرز سلیمانی

این دومین کتاب مایکل هیلمن درباره فروغ، پس از کتاب «زنی تنها» است. کتاب تازه هیلمن حاصل یادواره یکه هفته‌ای برای فروغ فرخزاد است که در فوریه 1987 برگزار شد. در طی این یک هفته، مقاله‌هایی نیز از سوی پژوهشگران عرضه شد که در کتاب گردآوری شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57f6797b50a55.PNG

تصویر تناقض درباره طرح‌های بیژن اسدی‌پور

فرامرز سلیمانی

از سادگی به پیچیدگی ساده‌ای می‌رسد. زیبا نمی‌بیند. تلخ است و محکم نقش می‌زند. آهسته حرکت می‌کند و حرف می‌زند. فروتن است و قدر خودش و هنرش را می‌داند. گونه‌ای دیگر از کالبد‌شناسی انسان و روحیات او را به ما می‌آورد. نوعی دیگر از زیست‌شناسی جانوران و گیاهان را. او به دگردیسی اعتقاد دارد. نگاهش عاشقانه است. عین طبیعت است. طبیعی است. واقعی است. جست و جو می کند. چنگ می‌زند. می‌قاپد و آنگاه لحظه‌ای آرام می‌نشیند. کمین می‌کندو می‌جهد و پاره‌ای تازه از تن هستی. لبانش و چشمانش و پوستش می‌خندد. چشمانش، اما می‌گرید. عبوس است. مرموز است. شیطان است. عصبیتی پنهان و آرام دارد. او به تصویر تناقض کمر همت بسته است.

هنر/مطالعات عمومی
مقاله