برخورداری و بهره‌مندی از کتاب مثنوی شریف، این سرچشمه حکمت ایمانی و عرفان عملی برای همگان سهل و میسر نیست؛ به‌ویژه از این نظر که مراجعه به منابع و مآخذی که دستگیر و ممد علاقمندان است، به علت تعذر دسترسی دشوار است. نویسنده در این کتاب، اشعار دفتر اول مثنوی را از روی نسخه نیکلسون یادداشت نموده و در مقابل هر یک از بیت‌ها، مفهوم و معنی آن را تا اندازه‌ای که نزدیک به منظور اصلی مولانا باشد، بیان کرده است و اگر بیتی یا عنوانی مشتمل بر اشارتی از قرآن مجید یا حدیث نبوی یا نکته عرفانی و ادبی بوده، با گذاشتن علامت (*) در کنار عنوان و بیت و مشخص نمودن شماره بیت و عنوان به توضیح لازم در پایان کتاب پرداخته است.

منابع مشابه بیشتر ...

657724c2868d2.jpg

شرح مثنوی معنوی - جزء چهارم از دفتر اول

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند.

6559fb96c87d4.jpg

شرح مثنوی معنوی - دفتر ششم

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند. جلد ششم، اختصاص به شرح دفتر پنجم دارد و دربردارنده مطالبى همچون پاک كردن آب همه پليدى‌ها را؛ عطاى حق متوقف بر قابليت نيست؛ قصه اياز؛ قصه حيله روباه براى كشيدن الاغ به‌سوى شير و... است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612f1413e866d.png

دیوان محسن تأثیر تبریزی

تأثیر تبریزی (1060 ـ 1131 ق) از شاعران پارسی‌گوی اواخر دوره صفوی و ستایشگر برخی از شاهان این دوره مانند شاه سلیمان و شاه سلطان حسین بود. او در اصفهان به دنیا آمد. جد پدری‌اش ابوالخان تبریزی و جد مادری‌اش محمدحسین چلبی بود که شاه عباس اول آنها را از تبریز به اصفهان کوچاند. او در اصفهان نزد دو تن از استادانش یعنی آقاحسین خوانساری و محمدطاهر قزوینی متخلص به وحید درس خوان.د مجموعه اشعار او در کلیات وی فراهم آمده است. او قصاید و مثنویات بسیاری حاوی مطالب و مسائل شیعه امامیه و در ستایش خدا و نعت رسول اکرم و خاندان عصمت و طهارت سروده است. در تصحیح این کتاب از چهار نسخه خطی استفاده شده که تاریخ نگارش غالب آنها فاصله جندانی با زمان مرگ شاعر ندارد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب