محله خواجه خضر کرمان از دیرباز به لحاظ محیط زیست و دیگر امور اجتماعی، دارای اهمیت و موقعیت قابل وصفی بوده که حکام و شخصیت‌هایی از قبیل سلسله قراختائیان و ... این منطقه را برای ایجاد مراکز مذهبی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی در نظر گرفته‌اند که هنوز هم آثار آن در بعضی از نقاط محله باقی است. این محله با توجه به موقعیت خاصی که داشته، از دوران گذشته مرکز تربیت و مهد پرورش دانش‌پژوهان، محققان و ادب‌دوستان بسیاری بوده است؛ از جمله معین فردوسی ثانی یا حکیم ثانی ملا بمانعلی کرمانی، صنیع الاسلام، سیدمحمد موسوی (معالی)، باستانی پاریزی، جوان ایران‌نژاد و .... . در این کتاب ابتدا در بخش اول، به شخصیت حضرت خضر (ع) و باورهای مربوط به ایشان و همچنین یادکرد ایشان در اشعار پرداخته شده و سپس در بخش دوم درباره تاریخ بنای این محله و شعرا و نامداران این محله در بخش دوم به تفصیل بررسی صورت گرفته است. بخش سوم درباره تاریخ بنای مسجد خواجه خضر و سبک ساختمانی آن می‌باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

6276785a94830.png

با من به کرمان بیایید

اسدالله خیراندیش

این کتاب در واقع ترجمه‌گونه‌ای است ـ و نه ترجمه ـ از شرح مفصلی که دائرةالمعارف امریکایی در باب کرمان نوشته بوده است. نویسنده در زمانی که در امریکا بوده است، صفحات مذکور دائرة المعارف را ترجمه کرده است و خود نیز اطلاعاتی که داشته‌اند یا از اینجا و آنجا کسب کرده بودند، بدان افزوده‌اند. در این کتاب ابتدا درباره وضعیت جغرافیایی و اقتصادی کرمان سخن گفته شده و در ادامه به شهرها و شهرستان‌ها و روستاهای کرمان پرداخته شده است. آثار و بناهای تاریخی، صنعت و تجارت، مردم‌شناسی، قبایل مختلف، اعیاد و نخبگان دیگر موضوعاتی هستند که در این کتاب بدان‌ها پرداخته شده است.

61191a65b037c.jpg

جغرافیای کرمان

احمدعلی خان وزیری کرمانی

این کتاب رساله‌ای است با عنوان ((جغرافیای مملکت کرمان)) اثر ((احمد علی‌خان وزیری کرمانی)) که در فاصله سال‌های 1291ه‌ / 1874م به رشته تحریر درآمده است .در این رساله، نگارنده افزون بر مطالب جغرافیایی، اطلاعاتی درباره تاریخ و اوضاع اجتماعی کرمان در قرن سیزدهم هجری (اواخر دوره زندیه و اوایل کار قاجاریه) به دست داده است .کتاب با مقدمه مصحح آغاز شده که طی آن مخاطب با اوضاع جغرافیایی، آب و هوایی، گیاهی و اقتصادی منطقه جنوب، به ویژه کرمان آشنا می‌شود. کتاب جغرافیای کرمان، تألیف احمدعلی خان وزیری از مهم ترین آثار تاریخی است که در رابطه با جغرافیای کرمان در قرن 19 نوشته شده و مورد توجه استادان خارجی ازجمله پروفسور بوسه قرارگرفته است و در سال 1973 م. به زبان آلمانی ترجمه شده است، این کتاب حاصل تلاش های دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی می باشد که برای شناخت تاریخ جغرافیای کرمان اطلاعات مفیدی از منابع ارزشمندی چون تاریخ جغرافیای وزیری و رساله دهات کرمان گردآوری کرده است. این اثر به زبان فارسی نوشته شده و از آن لحاظ که مورخ تلاش کرده است علاوه بر معرفی شهر کرمانشهرهای اطراف آن را نیز مورد بررسی قرار دهد در تاریخ محلی جایگاه بالایی دارد، با این وجود کتاب جغرافیای کرمان سرشار از مطالبی است که شایعات بین مردم و دیدگاه شخصی نویسنده در آن دخالت داده شده است و ابهامات بسیاری در آن وجود دارد.