این کتاب، ترجمه‌ای است از خلاصه کتاب «ادب چیست» ژان پل سارتر که در مجموعه «هنر شعر» آمده است. این کتاب جنگی است شامل نظریات شاعران و نویسندگان و منتقدان مشهور همه ملل و همه قرون از افلاطون تا کلانسیه و از هوراس رومی تا نظامی عروضی خدمان که به سال 1960 در شماره اول دوره دوم مجله پارسی چاپ شده و در این کتاب با تجدیدنظری منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63df9831a8445.jpg

تحقیقات ادبی یا سخنانی پیرامون شعر و شاعری

کیوان سمیعی

کتاب تحقیقات ادبی یا سخنانی پیرامون شعر و شاعری تالیف کیوان سمیعی است. این کتاب در سال 1361 توسط انتشارات زوار منتشر شده است. فهرست کتاب شامل شصت موضوع است و عناوین برخی از آنها عبارتند از: قلمرو و نفوذ زبان تازی، تاثیر شعر در نفس، قدیمی ترین شعر عربی، علم بدیع، قواعد ماده تاریخ، مخارج حروف، پیشگویی به وسیله احکام نجوم، تضمین غزلیات حافظ، دستور زبان فارسی و ...

6146eda956f6b.png

شعر چیست؟

گروهی از نویسندگان

شاید از اولین روز پیدایش شعر که آغاز پیدایش آدم نیز هست، «شعر چیست؟» بر زبان‌ها و ذهن جاری و ساری شده و هر کسی به نوع و گونه‌ای پاسخی برای آن اندیشیده و یافته و اظهار داشته است. این کتاب پاسخ بیش از پنجاه متخصص فن به این سؤال است. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: شعر چیست؟/ منوچهر آتشی، درباره ذات شعر/ داریوش آشوری، شعر آهن است از یك صاحب درد/ حسین آهی، ما همه شاعر هستیم/ احمدرضا احمدی، شعر تعریف‌ناپذیر است/ محمد بابایی‌پور دریایی، شكوهمندترین تصویر هستی/ علی محمد بشارتی، رسالت شعر و شاعری/ محمدتقی جعفری، شعر عصاره تجربیات یك نسل یا چند نسل است/ سیمین دانشور، در اقلیم شعر/ عبدالعلی دستغیب، تولد شعر/ عزیزالله زیادی، شعر را چه به نظم درآرید یا نیارید شعر است/ احمد شاملو، شعر حادثه‌ای است كه در زبان روی می‌دهد/ محمدرضا شفیعی كدكنی، شعر، شناسنامه حقیقت پنهان/ سیدعلی صالحی، شعر پالاینده و سازنده است/ طاهره صفارزاده، شعر غرورانگیز و مدرن/ شیون فومنی، تعریف شعر/ شمس لنگرودی و .... .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60817c8369e4f.jpg

در دفاع از روشنفکران (با سه مقدمه از مترجم فرانسوا شاتله و دکتر مصطفی رحیمی؛ به انضمام من متهم میکنم از امیل زولا)

ژان پل سارتر

در دفاع از روشنفکران حاصل سه سخنرانی سارتر در سال 1965 در توکیو است. سارتر به بررسی تعریف روشنفکر، موقعیت او و وظیفه اش می پردازد. سارتر به نکات جالبی در مورد روشنفکر اشاره می کند اما دشوار نویسی هایش که در آثار فلسفی او مشهود است گاهی فهم مطالب را سخت می کند. روشنفکر کسی است که مسائل انسانی و اجتماعی دغدغه ی اوست و به همین خاطر می بایست دراین زمینه ها تبحر و دانش داشته باشد. یک فیزیکدان، شیمیدان مادامی که حوزه ی عمل خود را محدود به فیزیک و شیمی کند، نمی تواند یک روشنفکر محسوب شود. سارتر می نویسد: مشخصه ی روشنفکر این است که از جانب هیچ کسی رسالتی ندارد و وضع اجتماعی خود را از هیچ مقامی نگرفته است.. برخلاف پزشکان و آموزگاران و الخ.. که قدرت حاکم با تصمیم قبلی آن ها را به عنوان ماموران خویش ایجاد کرده است- محصول هیچ تصمیم قبلی نیست، بلکه ثمره ی عجیب الخلقه ی جوامع غول آساست.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
5fbc1ab2aa0d4.jpg

طرحی در باب تئوری هیجانات

ژان پل سارتر

طرحی "در باب تئوری هیجانات" برای نخستین بار در سال 1939 منتشر شد. این رساله بهترین منبع برای عقیده‌های نظریه‌ای سارتر درباره ماهیت و طبیعت روانشناسی است و در برگیرنده تعالیمی است که بعدها در کتاب ارزنده وی به نام "هستی و نیستی" متشکل کردید. این کتاب در ایران توسط محمد حسین عباسپور تمیجانی به فارسی ترجمه شده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب