زمان ورود تلگراف به ایران دوران قاجاریه است و این مختصر شرحی از وضعیت تلگراف، هنگام ورود به کشور و گسترش آن در ایران. ورود تلگراف و برقراری مخابرات تلگرافی بین شهرستانهای ایران ابتدا از شهرهای بزرگ شروع شد، بدین ترتیب که ابتدا شهرهایی مثل شیراز، تبریز و اصفهان دارای خطوط تلگراف شدند و پس از آن به تدریج به شهرهای دیگر راه یافت. تلگرافها بیشتر مربوط به گزارشات روزانه و ماهانه از وضعیت شهر بود به دارالخلافه، تا از اوضاع و احوال کشور آگاه باشند. پس از مدتی به دستور شاه قاجار این تلگرافات به صورت مجلدهای جداگانه برای هر خط تنظیم شد. تعدادی از این مجلدات در خزانه سازمان اسناد ملی ایران موجود است که شامل وقایع اتفاقیه آن روزگار است و در حقیقت همان طور که در همان زمان نام آن را " روزنامه تلگرافی" گذاشته‌اند، واقعا اخبار روزانه و گاهی اوقات اوضاع و احوال اجتماعی زمان است که به خوبی شرح داده شده است و در حقیقت می‌توان ان را به معنی امروزی کاملا روزنامه نهاد.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.