در این کتاب به این پنج موضوع پرداخته شده است: جهان اسلام: از دوران دست‌‌نویس‌ها تا عصر چاپ، رواج چاپ در شبه قاره و آغاز چاپ آثار فارسی، آغاز چاپ سنگی و رونق چاپ آثار فارسی، انحطاط چاپ فارسی، سیری کوتاه در فهرست‌نویسی کتاب‌های فارسی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612f358650c49.png

کلمات آبدار

محمد مهدی واصف (۱۸۰۲- ۱۸۷۴م) از بزرگان مَدراس- جنوب هندوستان – است. هفده سال در "فورت سِنت جورج کالج" در مَدراس، عربی و فارسی تدریس می‌کرد. وی دارای تالیفاتِ زیادی به فارسی است. نامه های فارسی او با نام «رقعاتِ واصفی» در ۷ ربیع الثانی ۱۲۶۴ هجری از کارخانه جامع الاخبار در شهر مَدراس هندوستان به اهتمامِ سید رحمت الله منتشر شد که اکنون بسیار نایاب است. از این چاپ، یک نسخه در کتابخانه «جامعة العلوم الثنائیه» در کَدپا، هندوستان است که دست کم دو ورق آن از بین رفته است. نسخه خطی کاملی از «رقعات واصفی» نزدِ دکتر معین الدین عقیل بود. این نسخه خطی چهار سال پیش از درگذشتِ واصف یعنی در سال ۱۲۸۵ هجری زمانی که واصف در حیدرآباد دکن مقیم بود، کتابت شده بود. این رقعات را واصفی به فارسی و برای سید جام عالَم (مرشدش)، برادرش، فرزندش و دوستش نوشته بود. دکتر معین الدین با مقدمه و تعلیقات به زبان اردو متن فارسی را تصحیح نموده است. در پایان کتاب "شجره‌های خاندان" آمده است.

نثر/نامه‌نگاری
کتاب
60a90b145c7ef.png

دکن اور ایران؛ سلطنت بہمنیہ اور ایران کے علمی و تمدنی روابط (= دکن و ایران؛ روابط علمی و تمدنی سلطنت بهمنیان در جنوب هندوستان با ایران)

معین الدین عقیل

فهرست کتاب شاملِ: حملات مسلمانان به سرزمین دکن در جنوب هندوستان- تاسیس سلسله بهمنیان در جنوب هندوستان- علم دوستیِ سلاطینِ بهمنی- روابطِ سیاسی سلطنتِ بهمنیان و ایران- روابطِ علمی- روابط نمدنی- روابط مذهبی- منابع.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب