شهر سمنان مهد نامداران و دانشمندان و عارفان بزرگ و مردم فعال و امیدواری بوده و می‌باشد. در این نوشتار به طور اجمال به سیر تاریخی این شهر در پنجاه سال شاهنشاهی دوران پهلوی اشارتی شده است. نیز خواننده در این کتاب با تاریخچه کتابخانه، موسیقی، تئاتر، سینما، نقاشی و موزه در این شهر و همچنین شرح حال شاعران و محققان شاعر و محققان سمنانی و آثار آنان و همچنین با آثار تاریخی و .... آشنا خواهد شد.

منابع مشابه بیشتر ...

63c51be985629.png

حکایت‌هایی از رجال عصر پهلوی

در این کتاب مجموعه‌ای از حکایت‌ها و روایت‌های برخی از رجال سیاسی و نظامی و رهبران و دست‌اندرکاران تراز اول گروه‌ها و دستجات عقیدتی ـ سیاسی سرشناس در عصر پهلوی اول است که هر یک در نوع خود برای نسل‌های گذشته جذاب و یادآور خاطرات و برای جوان‌ترها پندآموز و با این وجود شیرین و خواندنی است. مأخذ این خاطرات عمدتاً نشریات خارج از کشور است و به منابع سایر مطالب نیز در هر مورد اشارت رفته است.

63b17b91a9495.png

سازمان پرورش افکار

بابک دربیکی

این کتاب ابعاد مختلف یک نهاد فرهنگی و اجتماعی ـ دولتی را در دوران حکومت رضاشاه بررسی کرده، عملکرد آن را در چارچوب ساخت دولت افتدارگرا تبیین می‌نماید. این بررسی با تکیه بر اسناد رسمی باقی‌مانده درباره «سازمان پرورش افکار»، اهداف، ساختار و چگونگی عملکرد آن صورت گرفته است. با توجه به اسناد موجود، سازمان پرورش افکار با هدف نهادینه‌کردن ساختار سیاسی اقتدارگرای رضاشاهی تأسیس گردید؛ بنابراین در این راستا با دایرکردن کمیسیون‌های مختلف و بسیج امکانات وزارت‌خانه‌های گوناگون به فعالیت می‌پرداخت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f78554d3b42c.png

تذکره شعرای دامغان

محمدعلی طاهریا

شعر است لطیف الهی ***** مضمون سپیدی و سیاهی. این کتاب مشحون از این لطیفه الهی است. این کتاب حله زرتاری است که هر تار آن برنج از ضمیری برآمده و هر پود آن بجهد از روانی جدا شده است. حله‌ای که ساخته و پرداخته زادگاه منوچهری آن شاعر مغرور و سربلند است. خواننده در این کتاب با سرایندگان دامغان آشنا می‌شود؛ آنان که خواسته‌اند از شعر شیوای خود کاخی به بلندی آسمان برافرازند تا از باد و باران گزندی نبینند. با خواندن این کتاب سیمای شعرای دامغان در برابر دیدگاه خواننده مانند خدایان اساطیری یونان پدیدار می‌گردد. در این کتاب نام و زندگی و بررسی شعر 47 شاعر دامغانی آمده است.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب