60129fa0c3552.png

افسانه‌های مردم ایران‌زمین در فرهنگ مردم درتوجان (جلد 1 ـ 4)

ناشر: مؤلف تاریخ چاپ: ۱۳۸۱ هجری شمسی زبان: فارسی

آبادی درتوجان در پنجاه کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد. این منطقه از چند طایفه تشکیل شده است که معروف‌ترین آنها مزاجانی است و زبان آنها فارسی نزدیک به لهجه سیرازی و لباس آنها نیز مانند فارس‌هاست. این کتاب دربرگیرنده افسانه‌های مردم ایران‌زمین در فرهنگ مردم درتوجان است که همان قصه‌ها و ضرب‌المثل‌هایی است که از زمان‌های دور سینه به سینه نقل شده و به دست ما رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

650c5528f0584.jpg

حضرت علی (ع) در نغمه‌های عامیانه ایران

بهروز وجدانی

نگارنده در ابتدای کتاب یادآور می‌شود که "موسیقی عامیانه ناظر بر وقایع مهم زندگی از جمله تولد تا مرگ است .این هنر بنابه مقتضیات زمان و مکان و موضوع فرق پیدا می‌کند و در واقع بیان احساسات پاک و صادقانه مردم است که در فرم و قالب مناسب با موضوع و فعالیت ارائه می‌شود .موسیقی عامیانه ایران در تمام اشکال خود سرشار از مضامین اسلامی است و این امر جزء ویژگی‌های این هنر ساده و بی پیرایه نیز محسوب می‌شود ."وی در این کتاب نغمه‌ها و سروده‌های عامیانه را در قالب یازده موضوع که عمدتا نام و نشانی از مولای متقیان علی (ع) دارند گردآوری و بررسی نموده که عبارت‌اند از" :ترانه‌های کار"، "دامداری"، "اعتقادات و باورهای عامیانه در خصوص ابزار موسیقی"، "نغمات و دعاهای رمضان"، "موسیقی در آیین‌های نوروزی"، "دوبیتی‌های عامیانه"، "متل‌ها یا قصه ترانه‌های عامیانه"، "لالایی‌ها"، "نغمه‌های عروسی"، "نغمه‌های حماسی " و "ترانه‌های مذهبی ."در بخش انتهایی کتاب، "منابع و ماخذ "و "نمایه "فراهم آمده است .

64982699516d3.jpg

فرهنگ اصطلاحات عامیانه جوانان

مهشید مشیری

در "فرهنگ اصطلاحات عامیانه جوانان "علاوه بر معنای هر واژه یا اصطلاح، در صورت لزوم، به مقوله دستوری، زبان منبع، مترادف‌ها و متضادها اشاره شده است .این فرهنگ با مثال‌ها و توضیحاتی نیز همراه است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6012a08c102c8.png

فرهنگ مردم درتوجان (جلد 6)

فرخنده پیشدادفر

این کتاب دربرگیرنده فرهنگ عامه مردم درتوجان است. در فصل اول درباره آداب و رسوم عامیانه مردم این دیار صحبت شده و فصل دوم اختصاص به کوه‌ها و گیاهان این منطقه دارد. در فصل سوم درباره بیماری‌ها و روش درمان آنها در این منطقه بررسی‌هایی صورت گرفته است. فصل چهارم اختصاص به گفتگو درباره بازی‌ها دارد و بالاخره در فصل پایانی دست‌خط‌های استاد انجوی شیرازی به نویسنده کتاب و .... آورده شده است.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب