موضوع دفتر حاضر تاریخ آرامگاه حکیم ابوعلی سیناست اثر علی اصغر حکمت که در آذر ماه 1330 توسط انتشارات مجله یغما منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

62f786950f0ae.jpg

فهرست نسخه های خطی کتابخانه دانشکده ادبیات (مجموعه وقفی جناب آقای علی اصغر حکمت)

کتاب حاضر نسخه های خطی کتابخانه دانشکده ادبیات و مجموعه وقفی جناب آثای علی اصغر حکمت است که بالغ بر 5369 مجلد میشود به شرحی که در مجله دانشکده ادبیات و مجله راهنمای کتاب یاد شده است در دی ماه 1340 به دانشگاه تهران وقف کرده اند.

61a778177aeed.jpg

آرامگاه بزرگان و مشاهیر ایران

اشرف حسینی سها

گور بسی عبرت انگیز است اگر کسی روزی به مزار عزیزان قدم گذارد و خفتگان وادی خاموشی را از نظر بگذراند و آنهمه آرزوهای مدفون شده را به خاطر بیاورد و در نظر خود مجسم کند که این خفته از یاد رفته روزی منشا حرکت و نشاط و مظهر علاقه افراد بوده چه بسا بخاطر او دلهایی به لرزش درمی‌آمده و یا چه عوالم شوق انگیز و غم افزائی را طی کرده است. بهر صورت آرامگاه هم برای حیرت زندگان و هم به منظور تجسم کارهای آیندگان بسی آموزنده است. نویسنده نیز از این رو آرامگاه را که پایان همه چیز است انتخاب کرده و کوشیده برگزیدگانی را از راه مزار آنها بیاد بیاورد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6581b17268806.jpg

تذکره مجالس النفائس

تذکره مجالس النفائس، اثر میر نظام‌الدین علی‌شیر نوائی، در سال 896ق، تألیف شده است. این اثر فهرستی است از از فضلا، شعرا و گویندگان قرن نهم هجری قمری. در این کتاب دو ترجمه از مجالس به اهتمام و با مقدمه علی‌اصغر حکمت ارائه شده است. اولین بخش کتاب با نام لطائف‎نامه مشتمل بر مقدمه، نه مجلس و یک خاتمه است که مجلس نهم در نه قسمت ارائه شده است. این بخش از کتاب، حاوی شرح حال 574 شخصیت است که شرح حال شخصیت آخر در خاتمه ذکر شده است. در خاتمه کتاب شرح حال میر کمال‌الدین شاه حسین به‌عنوان شخصیت 574 ذکر شده است. بخش دوم کتاب با ترجمه حکیم شاه محمد قزوینی مشتمل بر مقدمه و شرح حال 549 شاعر است که در ضمن هشت بهشت ارائه شده است.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب
61d9a73f4fa59.png

نه گفتار در تاریخ ادیان؛ مجموعه دروس علی اصغر حکمت در دانشکده ادبیات شیراز

علی اصغر حکمت

در سال‌های 1339 و 1340 شمسی علی‌اصغر حکمت در دانشکده ادبیات شیراز درسی با عنوان «تاریخ ادیان» ارائه کرد. این کتاب درس‌گفتارهای این کلاس‌ها است که در این عناوین سامان یافته است: مقدمات و تعریفات، ادیان بدوی، دین در جهان و در ایران، مزدیسی، هندوئی، بودائی، اسلام، تشیع، و وحدت ادیان.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب