تاريخ گزيده تأليف حمدالله مستوفی است که توسط عبدالحسین نوایی مورد تحقیق قرار گرفته است.این کتاب یکی از استثنایی‌ترین تواریخ عمومی محسوب می‌شود که تاریخ عرب و دنیای اسلام و ایران در آن نگاشته شده است. این کتاب خلاصه‌ای از تاریخ عمومی عالم است که از بدو خلقت تا وزارت خواجه غیاث‌الدین محمد پسر خواجه رشیدالدین فضل‌الله را در بر می‌گیرد. تاریخ گزیده مشتمل است بر مقدمه، فاتحه، شش باب و خاتمه. در فاتحه به آفرینش عالم پرداخته شده است. باب‌های بعدی که هریک شامل چند فصل است، درباره پیامبران اولوالعزم، برخی از حکیمان و فلاسفه، پادشاهان ایرانی پیش از اسلام، ظهور حضرت محمد(ص) و آغاز اسلام تا پایان حکومت عباسیان، تاریخ ایران از صفاریان تا اواخر سلطنت سلطان ابوسعید بهادر (716 ـ 736)، ائمه و بزرگان اهل سنّت و تاریخ و جغرافیای شهر قزوین. باب ششم درواقع تلخیص کتاب التدوین فی تاریخ قزوین تألیف امام رافعی است و مطالبی نیز به آن افزوده شده است. در خاتمه مؤلف، همانند خواجه رشیدالدین فضل‌الله در جامع التواریخ، شجره انساب پیامبران و ائمه و پادشاهان و حکما را ذکر کرده است. ادوارد براون نوشته است که این بخش در نسخه‌های خطی که او دیده، وجود ندارد

منابع مشابه بیشتر ...

65e73b45bfb24.jpg

درآمدی‌ بر تاریخ‌ اسلام‌ در قرون‌ وسطی‌

کلود کاهن

بیش از هزار و چهار صد سال است که تاریخ اسلام در خوب و بد با تاریخ اروپا عجین است. از سوی دیگر، جهان اسلام وارث همان فرهنگ هایی است که اروپا به ارث برده است، بنابر این، تاریخ تطبیقی کاربردی که توسط اروپائیان و مسلمانان نوشته می شود برای شناخت هر دو طرف کارساز و مفید است. کلود کاهن، استاد دانشگاه پاریس و محقق در زمینه مطالعات اسلامی و کشورهای مشرق اسلامی، با همین دیدگاه این اثر را تألیف کرده است. شایان توجه است که طرح و اجرای اولیه این اثر نخستین بار توسط ژان سواژه استاد وی صورت گرفته است. اثر ژان سواژه نخست در سال 1943م منتشر شد و تجدید چاپ آن نیز به همراه ضمائم در سال 1946م صورت گرفت. پس از درگذشت سواژه در سال 1950م، کاهن ادامه کار استاد را به عهده گرفت و چاپ سومی از سواژه را با همان عنوان قبلی و به نام وی منتشر کرد. با این حال و به لحاظ این که آثار مربوط به کتابشناسی نیاز مداوم به بررسی های جدید دارد، مؤلف بر آن شد که باز هم چاپ جدیدی که حاوی مآخذ تازه تر باشد در اختیار علاقمندان قرار دهد. بنابراین او کتاب حاضر را که شامل منابع مربوط به سده های هفتم تا پانزدهم میلادی/ یکم تا هشتم هجری قمری است، در سال 1982م منتشر کرد. کتاب حاضر اساسا در مجموع برای استفاده دانشجو و دانشمند فرانسوی و احیانا برای «محقق غربی» نگاشته شده است. با این همه «شرقیها» هم می توانند از آن استفاده کنند، چرا که، در دنیای معاصر، دیگر نمی توان ملتها را از یکدیگر جدا دانست.

65ae71e960b88.jpg

تحقیقی درباره تاریخ هجری

سیدجعفر مرتضی العاملی

جزوه حاضر تحقیقی است عمیق در چگونگی تاریخ گذاری در اسلام، که به قلم سیدجعفر مرتضی العاملی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب کوششی است برای تثبیت علمی و تاریخی تاریخمان، تاریخ هجری قمری، و برگ تازه ای از افتخارات اسلام تشیع است از آنجا که قبل از دیگران انتساب این تاریخ را به محمد و علی (ص) می شناسیم...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

620e5545dd45f.png

تقویم‌های رایج و نارایج در ایران: فصلی از نزهه القلوب

حمدالله مستوفی

چاپ شناخته‌شده از «نزهة القلوب» حمدالله مستوفی متعلق به لسترنج است که تنها شامل مقاله سوم کتاب، یعنی بخش جغرافی آن می‌شود. اما موضوع این کتاب، مروری بر تقاویم معروف و غیرمعروف در ایران یا به عبارتی مستعمل و غیرمستعمل است. باب اول درباره تواریخی است که همچنان کاربرد دارد. باب دوم درباره تقویم‌هایی است که مربوط به اقوام دیگر بوده، تقریبا از دور استفاده خارج شده است؛ تقویم‌هایی مانند سغدی یا خوارزمی و ... .

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب
5a03279a3a005.png

نزهة القلوب

حمدالله مستوفی

حمدالله مستوفی از برجسته‌ترین متابعات خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی از نویسندگان معتبر سده هشتم هجری است. او صاحب سه اثر برجسته در تاریخ و جغرافیاست که نزهة القلوب یکی از آنهاست. این کتاب اثری در جغرافیا و هیئت است که تألیف آن پنج سال پس از ظفرنامه و ده سال پس از تاریخ گزیده یعنی 740 هـ. ق بوده و در شمار چند کتاب نادر و گرانبهائی است که درباره جغرافیا به زبان فارسی تألیف یافته و از مزیت و جامعیت خاصی برخوردار است. این کتاب گرچه بیشتر به عنوان یک منبع جغرافیایی شناخته و معرفی شده، اما در واقع یک اثر چنددانشی است که افزون بر جغرافیا، موضوعات دیگری را نیز از قبیل هیئت، طبیعیات و خواص اشیاء دربر دارد. البته بخش جغرافیایی نزهة القلوب، در مقایسه با سایر بخش‌های كتاب از اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است و با توجه به اطلاعات منحصربه‌فردی که درباره مناطق مختلف ایران در سده هشتم هجری به دست می‌دهد، می‌توان گفت جغرافیایی این کتاب، مهم‌ترین متن جغرافیایی به زبان فارسی است.

نثر/متون کهن
کتاب