این کتاب آشنایی مختصری در باب ادبیات غنایی و ذکر گلچین و نمونه‌هایی از آثار دلنشین شاعران در ادوار مختلف ادب فارسی است. در این مجموعه آثار غنایی منظوم مورد بررسی قرار گرفته است. این اثر از جنبه محتوایی تازگی‌هایی دارد؛ چرا که قدما اغلب شعر را از نظر قالب تقسیم بندی می‌کردند. اهمیت قالب‌های شعری در نزد آنان موجب شده است که معیار تقسیم انواع شعر، پیکر ظاهری شعر باشد. اما گاه توصیفاتی که قدما درباره محتوای اشعار داده‌اند، سبب شده آن محتوا، نام همان شعر نامیده شود، مانند: تغزل، ساقی‌نامه، مدحیه، خمریه، مرثیه، بهاریه، حبسیه و ....

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5808625f8ccad.PNG

بررسی عناصر داستانی در «مرد» اثر محمود دولت آبادی

محمدحسین خان‌محمدی

محمود دولت‌آبادی در آثار گرانبهای خود در ادبیات داستانی کشورمان، مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... را که در طول زندگی خود با آنها برخورد نموده، به شکلی قوی و به طور غیر صریح گنجانیده است. در پژوهش حاضر، ابتدا مختصری درباره داستان و داستان کوتاه و تعریف‌هایی از آنها با استفاده از آرای صاحبنظران در ادبیات داستانی و همچنین علل و عوامل پیدایش آن در ایران و سپس چکیده‌ای از داستان و در ادامه به بررسی پاره‌ای از عناصر داستان، در داستان کوتاه «مرد» نوشته محمود دولت‌ آبادی پرداخته شده است. البته در حد نیاز توضیحاتی درباره عناصر داستان داده شده به هنگام نیاز، نمونه‌هایی ارائه شده است. این مقاله براساس مطالعه منابع و کتاب‌های معتیر نویسندگان معاصر و بر اساس اصول علم امروزی به رشته تحریر درآمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
576ead128678a.PNG

کمال انسان و انسان کامل در نظر شبستری

محمدحسین خان‌محمدی

مقاله حاضر در جست و جوی پاسخ مستدل و برهانی به پرسش‌های مطرح پیرامون کمال انسان و انسان کامل در عرفان اسلامی است؛ کمال انسان در چیست؟ انسان کامل کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این کمال چگونه تحقق می‌پذیرد و از کجا آغاز شده و به کجا می‌انجامد؟ در این باره از اشعار مثنوی گلشن راز شیخ محمود شبستری به عنوان الگوی کاربردی استفاده شده است. شیخ محمود شبستری با استفاده از مسئله حرکت به بیان مبحث تکامل می‌پردازد. به عقیده او حرکت بنیادی در هستی غیر قابل انکار است. در پی این حرکت همه چیز می‌خواهد به اصل خود بر گردد. در پایان همه هستی به تعادل می‌رسد و در نتیجه وحدت به جای کثرت می‌نشیند. این حرکات شامل حرکت جوهری، تجدد امثال، و حرکت حُبّی بوده و در همه این حرکات انسان قافله سالار است که با نام‌های مختلف انسان کامل، ولی، امام و ... نمود می‌یابد و انسان تنها موجودی است که به غایت کمال که همان اتحاد با خداست دست می‌یابد. به عقیده شبستری کامل‌ترین انسان، پیامبر اکرم (ص) می‌باشد که هم ولی است و هم نبی؛ این سیر از ازل آغاز شده و تا ابد ادامه خواهد داشت و در تمام موجودات قرار دارد و همگی دنباله روی تکامل انسان‌اند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
مقاله