رمان «طبل حلبی» گونتر گراس را باید از جمله پیچیده‌ترین و بغرنج‌ترین رمان‌های جهان دانست. با پیشرفت داستان، ساختار پیچیده، درون‌مایه و پرداخت شخصیت‌ها با به‌کارگیری فنون ادبی متعدد، نمایان می‌شود. درون‌مایه‌های به‌هم‌پیوسته داستان، تنوع و تعدد شخصیت‌ها و به‌ویژه برخورد منحصربه‌فرد نویسنده، خواننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که متوجه می‌شود با یکی از بیانیه‌های بزرگ هنرمندانه در مورد وضعیت بشر ساکن این جهان پیچیده روبرو است. رمان گراس موضوع را از زوایای مختلفی بررسی می‌کند. در این کتاب ابتدا خلاصه‌ای از شرح حال گونتر گراس آورده شده و در ادامه و در بخش‌های دیگر کتاب ابتدا به تجزیه و تحلیل متن «حلبی» پرداخته شده و سپس شخصیت‌های این داستان تجزیه و تحلیل شده است. پایان‌بخش کتاب پرسش‌ها و پاسخ‌هایی تحلیلی برای بهتر درک کردن متن است.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61471794ac2bb.jpg

تصاویری از ایران (سفر کلنل ف. کلمباری به دربار شاه ایران 1249-1265هجری قمری)

" تصاویری از ایران" نوشته ای است به زبان فرانسوی که آن را لین تورنتن براساس اسناد و مدارک خارجی و عموما گزارش ها و یادداشت های سفر سرهنگ ف. کلمباری، نقاش ایتالیایی و چند تن از سیاحت گران غربی در دوره ی قاجار فراهم آورده است. مطالب این کتاب کوششی در شناساندن کلمباری و آثار او و کمابیش روشن نمودن اوضاع اجتماعی و سیاسی و نظامی ایران در زمان محمد شاه قاجار و توقف کلمباری در سرزمین ایران است. البته درست است که کلمباری هیچ کتابی ننوشته است، لیکن ناشر و نویسنده ی چنین کتابی، توانسته اند در نشریات مختلف فرانسوی زبان، تعدادی مقاله به امضای او پیدا کنند. کلمباری با به تصویر در آوردن بسیاری از چهره های رجال درباری و سیاسی و ترسیم صحنه هایی از زندگی مردم عادی ایران و سیمای طبیعی و تاریخی سرزمین ایران آن روزگار، آن چه را که فرصت نیافته یا احیانا نخواسته که با زبان قلم بیان کند، با قلم نقاشی روایت کرده است.

نثر/سفرنامه
کتاب