در این کتاب بعد از واکنش مقدم بر نقد «خواننده عادی» در فصل اول، مجموعه‌ دیدگاه‌هایی که عموماً آنها را سنتی می‌دانند مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل دوم به شیو شکل‌مدارانه اختصاص درد که بیش از همه آن را با «نقد نو» مرتبط می‌دانند. فصل سوم بررسی روان‌شناسی در ادبیات است که کانون توجه در آن نقد فرویدی است. در فصل چهارم به قلمرو انگاره‌های کهن‌الگویی یونگی و اسطوره‌های فرهنگی که در ادبیات متجلی شده‌اند، پرداخته شده است. فصل پنجم کاربرد فرهیخته چند شیوه قبلی به گونه‌ای درآمیخته با هم و توسعه‌یافته به صورت دیدگاهی دیگر ارائه شده است. در فصل ششم چون به بررسی یازده شیوه مختلف اختصاص دارد، به چهار اثر برگزیده برای تحلیل تفصیلی در پنج فصل اصلی پرداخته نمی‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

60293f717a5e5.png

نقد ادبی در قرن بیستم

ژان ایو تادیه

قرن بیستم شاهد شکوفایی نقد به منزله ادبیاتِ ادبیات است. ژان ایو تادیه گسترش شگفت‌انگیز نقد را از دوران زبان‌شناسان روس و سخن‌شناسان آلمانی و مورخان و منشأشناسان فرانسوی سال‌های 1920 تا آخرین تجسم‌های نقد نو در اروپا و ایالات متحده ترسیم کرده است. این کتاب شیوه‌های تحلیل و نگرش‌های متنوعی در اختیار خوانندگان و استادان و دانشجویان می‌گذارد. نویسنده بر کثرت مسائل موجود در متن‌ها و در نتیجه راه‌حل‌ها و شیوه‌های به‌کاررفته برای پاسخ بدان‌ها تأکید می‌کند. نویسنده طی ده فصل محورهای زنده نقد مدرن را بررسی کرده است. فرمالیسم روس، تحلیل‌های ترکیبی در آلمان، مکتب ژنور و آگاهی درون، نقد دنیای تخیل، روان‌کاوی، جامعه شناسی، مناسبات زبان‌شناسی و ادبیات، نشانه‌شناسی، علم تکوین، بوطیقا، کتاب‌نامه‌ای تفصیلی و نمایه‌ای جامع مکمل این کتاب است.

6025472473f09.png

گرایش‌های فلسفی در نقد ادبی؛ آراء ادیبان و حکمای اسلامی در سده‌های میانه

سعید عدنان

نویسنده این کتاب با احاطه چشمگیر خود در منابع نقد کهن و آگاهی گسترده‌اش نسبت به نقد جدید، اصلی‌ترین مبادی فلسفی را در گرایش‌های مختلف نقد مورد کندوکاو قرار داده و با مقایسه هوشمندانه نگرش‌ها و آراء مختلف، زمینه آشنایی سودمندی برای خواننده هموار می‌سازد. در مقدمه کتاب بحثی درباره فلسفه و نقد آمده است. فصل اول درباره ریشه‌های تاریخی رشد اندیشه فلسفی در میان اعراب مسلمان است. فصل دوم شامل احکام و آراء انتقادی و پیوند آن با تفکر فلسفی است و در این مسیر به مطالعه در آراء جاحظ، ابن قتیبه، ابن طباطبا، قدامه، آمدی، قاضی جرجانی و حازم قرطاجنی پرداخته و کوشیده تا آراء انتقادی این ناقدان را بر اساس مبانی فلسفی آنها مورد بررسی قرار دهد. فصل سوم درباره شیوه نقد در میان فلاسفه مسلمان است. فصل پایانی کتاب درباره تأثیر تفکر فلسفی در مقوله‌های نقد است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64d0fe14952b4.jpg

فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی (انگلیسی-فارسی؛فارسی-انگلیسی)

گروهی از نویسندگان

فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی نخستین مجلد از مجموعه ی فرهنگ های اصطلاحات علوم و معارف اسلامی است که در حوزه ی علوم عقلی شامل: عرفان، فلسفه، کلام، اخلاق و منطق و در حوزه ی علوم نقلی شامل: فقه، اصول فقه، تفسیر و علوم قرآنی، رجال، درایه و ادبیات عرب است. این فرهنگ به منظور فراهم آوردن بستر مناسب برای ارائه ی ترجمه های دقیق و رسا و با اسلوب سنگین ادبی از آثار جاویدان عرفان اسلامی تهیه گردیده و اولین قدم مهم در این زمینه به شمار می آید. کتاب حاضر عمده ی اصطلاحات عرفانی را در بر دارد و مدخل ها و معادل های آن ها به دقت گزینش شده و در تهیه آن از بسیاری از پر ارج ترین ترجمه های دهه های اخیر استفاده شده است. راقم این سطور یقین دارد که فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی کمک بزرگی برای مترجمان ایرانی خواهد بود و سهم بسزایی در بهتر برگردانیدن گنجینه های معرفت فارسی به جهان خارج خواهد داشت و وسیله ای ارزنده خواهد بود برای تبدیل کردن زبان انگلیسی به یک زبان اسلامی؛ یعنی زبانی که در آن معارف و ارزش های اسلامی، که در قلب آن عرفان قرار گرفته، به سهولت قابل بیان است؛ علاوه بر این، کمک خواهد کرد تا مترجمان از تشتت و پراکندگی در برگرداندن متون عرفانی رهایی یابند.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
63b17c22ab6c3.png

مجموعه مقالات نخستین همایش بازی، فرهنگ، جوانان

گروهی از نویسندگان

این کتاب حاصل تأمل و تعمق پژوهندگانی است که از منظرهای متفاوت به «بازی»، «فرهنگ» و جوانان و اهمیت آن نگریسته‌اند. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: نقش بازی‌ها در رشد و مهارت‌های روان‌شناختی کودکان/ محمد خبیری، «بیل‌گردانی» آخرین بازمانده یک ورزش پهلوانی و آیینی در «نیمور» محلات/ مرتضی فرهادی، بازی و هنر/ اردشیر صالح‌پور، بازی‌های کودکان ایران و جهان و پیوند فرهنگی آنها/ سیداحمد وکیلیان، کتاب‌شناسی بازی/ مهرالزمان نوبان، روان‌درمانی براساس بازی‌های کودکان/ جواد انصافی و .... .

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب