مطالعه انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی و سنتی هم در جهت شناخت فرهنگ جاری و هم از نگاه تاریخی دارای اهمیت قابل ملاحظه‌ای است. افزون بر آن دستاوردهای مطالعات جامع در این زمینه‌ها می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ـ اقتصادی کشور نیز نقشی کارآمد داشته باشد. چای با توجه به گستره وسیع مصرف آن در همه مناطق کشور و در مناسبت‌های مختلف با انگیزه‌های یادشده و نیز با هدف پژوهش پایه برای ایجاد موزه چای در چارچوب برنامه‌های پژوهشی مردم‌شناسی قرار گرفت که این کتاب حاصل این پژوهش در مناطق گوناگون کشور است.

منابع مشابه بیشتر ...

65edb64703518.jpg

یک حرف از هزاران - جلد دوم

حسن حبیبی

در نوشتار حاضر نخست ابزار و لوازم توليد و توسعه علمي معرفي مي‌شود، سپس شيوه‌هاي گفت و گو و ويژگي‌هاي آن تشريح مي‌گردد .کتاب با مقاله‌ها و خطابه‌هاي مولف که با موضوعات متفاوت نگاشته شده به پايان مي‌رسد .عناوين برخي از مقالات و خطابه‌ها بدين قرار است .از آن جمله عبارت‌اند از" :نبرد با گرسنگي در جستجوي امنيت غذايي"، "انقلاب اسلامي و پژوهش‌هاي جامعه شناختي درباره آن"، "بانک توسعه اسلامي موقعيت و وظايف آن"، "چگونه شهر آدمي را دگرگونه مي‌سازد"، "ساخت و ساز مسايل اجتماعي و اجرايي آن"، "معماري و هويت شهري"، "سير و سياحت و سفر "و "شوراهاي شهر و روستا، برنامه‌ها و دل مشغولي‌ها ." همانند دفتر یا جلد اول "یک حرف از هزاران" تحلیل های عنوان شده در این جلد نیز با مباحث جامعه شناسی به ویژه جامعه شناسی آثار تمدنی و فرهنگی نسبتی دارند...

654f918ec587c.jpg

ایل پاپی: کوچ نشینان غرب ایران

اس. ج. فیلبرگ

نویسنده در سال ۱۳۱۴ در لرستان اقامت داشته و بررسی‌هایی درباره زندگی ایل «پاپی» به عمل آورده که زیربنای این کتاب را فراهم می‌کند. در همین سفر اشیایی را نیز گردآوری نموده که معرف بخشی از فرهنگ لرها است. وی در این کتاب از جغرافیای طبیعی منطقه، زندگی اقتصادی و فرهنگ مادی، و فرهنگ اجتماعی و معنوی این ایل سخن گفته است.