کتاب حاضر به تاریخ شیراز از ابتدا تا ابتدای سلطنت کریم خان زند می‌پردازد. در این کتاب نه تنها به بررسی علل تکوین و یا انحطاط آن سلسله‌ها و شیوه حکمرانی این و یا آن پادشاه اکتفا نکرده بلکه براساس روش ترکیبی کوشش شده در حد امکان به کمک اسناد و مدارک تصویری روشن از اوضاع مردم شیراز ترسیم و ارائه شود. این کتاب دارای هشت فصل و یک تکمله می‌باشد. در فصل اول و دوم راجع‌به موقعیت و وضع طبیعی و جغرافیایی، قدمت و وجه تسمیه و اهمیت شیراز و در هریک از فصول دیگر به ترتیب در خصوص رویدادهای تاریخی، اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ابنیه و آثار و بافت این شهر در هر دوره از ادوار مورد بحث، مطالبی عنوان شده و در تکمله‌ شرح‌هایی را که سیاحان قدیمی در سیاحتنامه‌های خود درباره شیراز داده‌اند نقل شده است. در آخر اینکه، چون شیراز پایتخت برخی سلاطین ایران و در هر حال و همه وقت کرسی و حاکم‌نشین ایالت فارس بوده است، طبعا هم به تشریح همه رویدادهای این ایالت پرداخته و هم در صورت ارتباط بنا به ضرورت و مناسبت فراتر رفته به اختصار درباره وقایع دیگر مناطق نیز شرح داده است

منابع مشابه بیشتر ...

65ca390c4d151.jpg

سیمای نامداران (1000 چهره نامی عالم از ابتدای تاریخ تا امروز)

حسام الدین امامی

معرفی و شرح حال مشاهیری که از 5500 سال به این طرف بر صحنه تاریخ آدمی پدیدار گشته اند. رفتار و گفتار فرزانگان ، سراسر، حكمت آميز و براي همگان ، درس آموز است. اين كردارها و رفتار ها ، از آنان سيمايي پر فروغ ساخته است كه چونان مشعلي فروزان مسير علم و زندگي را نورباران مي كند. سرگذشت دل نشين اين فرزانگي ها در كتاب هاي مختلف به صورت پراكنده آمده است ؛ از اين رو ، تدوين ، دسته بندي و گلچين كردن آنها ضروتي است كه امر مطالعه را براي مشتاقان آسان مي سازد.

659ea47e673a1.jpg

ابراهیم کلانتر

سیاوش دانش

این کتاب راجع به شخص حاج اِبراهیم کلانتَر است که از بزرگان جنوب و شهر شیراز بوده است مربوط به عصر زندیه در همین دوران رشد و ترقی بسیار داشته و به شهرت رسید و کلانتری شهر را می پذیرد و بدین سان لقب او میشود حاجی ابراهیم خان کلانتر و در تاریخ امده که زمان حمله آقا محمدخان که برای تسلط به شیراز بود به پادشاه لطفعلی خان با گشودن دروازه های شهر خیانت کرد و او را جز اصلیترین شخصیتهای تاریخی برای رساندن جانشینی فتحعلی شاه پس از مرگ اقا محمدخان میشناسند واینگونه بود که از فتحعلی شاه لقب اعتمادالدوله را کسب نمود و صدراعظم او شد که در نهایت بخاطر شک و سوظن فتحعلی شاه بطور فجیعی کشته شد.