در مقدمه شاعر بر این کتاب آمده است: «"انگشتری سوم خاتم" ادامه خونرنگ ولایتی است که با رسالت خاتم‌‌النبیین گره خورده است و آن انگشتری یاقوت سرخی بود از خون خدا که به ناحق در صحرای کربلا به زمین ریخته شد». این کتاب حاوی ترکیب‌بند «با کاروان نیزه» نیز می‌باشد که در کنار دیگر اشعار عاشورایی شاعر در این کتاب آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65196a8d56c8c.jpg

معارف نهج‌البلاغه در شعر شاعران

سیدمحمد دشتی

معارف نهج‌البلاغه در شعر شاعران تألیف محمد دشتى در این مجموعه به تأثیر معارف نهج‌البلاغه و پند و اندرزهای امام علی(ع) در ادبیات فارسی، به ویژه ادبیات منظوم پرداخته شده است. مؤلف با بررسی اشعار شاعران بلند آوازه ای چون فردوسی، مولوی، حافظ، سعدی، سنایی، عطار، ناصر خسرو، بسطامی، فیض کاشانی، اقبال لاهوری، دهخدا و امام خمینی(ره)، اثرپذیری این سخن سرایان را از کلمات گهربار امیر مؤمنان(ع) در دو بخش قالبی و مضمونی تشریح کرده است. وی ابتدا به فرازی از سخنان امیر مؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه اشاره می‌کند و سپس، ابیاتی از سخن سرایان ادب فارسی را ذکر نموده و نشان می‌دهد که چگونه این ناموران شعر پارسی، در قالب اشاره، اقتباس، استعاره، تضمین، ترجمه و تلمیح از قالب و محتوای معارف نهج‌البلاغه سیراب شده‌اند و غنای شعر خود را دو چندان کرده‌اند. نویسنده، در پایان به فهرست موضوعی مدخل‌هایی پرداخته که شاعران یاد شده از کلمات علی(ع) اقتباس کرده‌اند و نشانی خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار را نیز، در کنار آن ذکر کرده است. این مدخل‌ها که افزون بر صدها موضوع می‌شود، در باره مسائل اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، پند و اندرز، دنیا و آخرت، فضایل و مناقب اهل بیت(ع)، بعثت پیامبر، آموزش و پرورش، تواضع و فروتنی، دستگیری از تهیدستان عبرت از روزگار و مقام و منزلت علی(ع) است

63f752c84b460.jpg

شراره عشق یا دیوان حداد کاشانی

عباس حداد کاشانی

حداد کاشانی از استادان مسلم شعر پارسی است که با طبعی موزون و لطیف و خدادادی سراینده پرارج ترین شعر پارسی در گونه قصیده، غزل، دوبیتی و رباعی در مدایح و مراثی آل اطهار و سید ابرار و تنبیه و تنبه جامعه خویش می‌باشد. شیوه "حداد کاشانی" در غزل شیوه عراقی متمایل به سبک هندی و در قصیده از پیروان پر و پاقرص خراسانیان است. او به صنایع و تکلفات بدیعی عشق فراوان دارد و حتی المقدور بیتی از وی خالی ازفنون و صنایع بدیعی نمی‌باشد. بویژه به تجنیس، مجانست بسیار دارد. اما بطور کلی همه سروده های وی لطیف و پر معنی و سلیس و محکم است....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fcb4f26d8350.png

دیدار با سخنوران معاصر ایران؛ زندگی و آثار شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی ایران شرکت‌کننده در سمینار «آشنایی با ادبیات انقلاب اسلامی» (خردادماه 1387 هـ.ش ـ دهلی نو)

در سال 1387 در دهلی سمیناری با عنوان «آشنایی با ادبیات انقلاب اسلامی» برگزار گردید که سخنورانی از ایران در این سمینار شرکت داشتند تا از رهگذر این دیدار، استادان و دانشجویان زبان فارسی هند، از نزدیک با ادبیات انقلاب آشنا شوند. در این کتاب شاعران و نویسندگانی که در این سمینار شرکت کرده بودند، زندگی و آثار آنان به نگارش درآمده است. اینان عبارتند از: روانشاد سیدحسن حسینی، زنده‌یاد قیصر امین‌پور، سیدعلی موسوی گرمارودی، ابوالقاسم حسینجانی، مصطفی رحماندوست، عباس باقری، موسی بیدج، ابراهیم حسن‌بیگی، محمود اکرامی‌فر، ناصر فیض، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا قزوه، علی هوشمند، سعید بیابانکی، افشین علاء، رضا امیرخانی، و سیدعبدالحمید ضیائی.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب