603d025582cc7.png

از هندوستان تا حریم یار؛ گزیده‌از سفرنامه اسفار الانوار (سیری در سفرنامه حج مرحوم علامه میرحامد حسین هندی صاحب عبقات الانوار)

سفرنامه حضرت علامه میرحامد حسین هندی از سفرنامه‌هایی است که به عربی نگاشته شده و نام «اسفار الانوار» بر آن نهاده شده است. او در این کتاب از سفری گزارش کرده که در سال 1282 هجری به همراه برادرش سیداعجاز حسین هندی انجام داده است. آن دو سفر خود را از شهر لکهنو در هند آغاز کرده و بعد از رسیدن به شهر بمبئی، از راه دریا رهسپار جده می‌شوند و پس از انجام عمره مفرده، مکه را به قصد زیارت مدینه ترک می‌کنند؛ سپس برای انجام فریضه حج از مسجد شجره به احرام عمره تمتع محرم می‌شوند. وی سرانجام سفرنامه را با گزارش سفر عراق و زیارت عتبات عالیات به پایان می‌رساند. در این کتاب کوشیده شده تا گزیده‌ای از مطالب جالب و جذاب این سفرنامه در اختیار خواننده قرار گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

61c076cb0f4f9.png

روزنامه اردوی همایون

ناصرالدین شاه قاجار

تاکنون تصور می‌شد یک عنوان نشریه در عهد ناصری با عنوان «اردوی همایون» انتشار یافته، ولی با چاپ این کتاب، مشخص می‌شود دو نشریه با این نام در آن عهد چاپ و منتشر شده است .اولین همین کتاب است که در سفر اول ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان ـ اواخر سال 1283 و اوایل 1284 ق ـ انتشار یافته و نام کامل آن را «روزنامه اردوی همایون» قرار داده‌اند و دومین نشریه به این نام که پیشوند روزنامه ندارد و به «اردوی همایون» نامبردار است، در سفر دوم ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان که در سال 1300 اتفاق افتاده، طبع و توزیع گردید که نسخه‌هایی از آن موجود است.

61a23d79b65ac.png

تحلیل سفرنامه ناصرخسرو همراه با متن سفرنامه

جعفر شعار

در تاریخ ادبیات فارسی و میان شاعران و نویسندگان جهان، ناصرخسرو جایگاه ویژه‌ای دارد؛ او یک سیاحتگر یا شاعری عادی نبود. پایگاه عقیدتی استواری داشت. نوشته‌هایش چه نظم و چه نثر وقف اندیشه دینی و دعوم مردم به پذیرش آن بود. سفرنامه او ظاهرا برای عامه مردم نوشته شده و درباره مسائل مذهبی ساکت است؛ ولی از دو عبارت آن کتاب روشن است که هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در صحت نسب فاطمیون نداشته و درباره حسن اداره امور و ثروت و قناعت و امنیت و آسایش رعایای ایشان با شور و حرارت سخن گفته است. نویسنده در کتاب حاضر ضمن اشاره‌ای به زندگی و آثار ناصرخسرو، سفرنامه او را تحلیل کرده و در پایان متن مصحح آن نیز آورده شده است.