از دیدگاه ادبی در میان اساطیر جهان از همه مهم‌تر، اساطیر یونان و روم‌اند؛ زیرا این اساطیر مبنای به وجودآمدن ادبیات جهانی‌اند. دیدگاه تامس بولفینچ هم درباره اساطیر جز این نیست؛ ولی او این را می‌فهمد که ادبیات معاصرش ارتباط خود را هومر و هزیود و ویرژل قطع کرده‌اند و چنین انقطاعی البته موجه و قابل درک نیز هست. پس تامس بولفینچ به تلمیحات و اشاره‌هایی پرداخته که در ادبیات چند قرن اخیر انگلیس به این اساطیر شده است. توضیح او یک طیف از رمانتیک‌ها و خردگرایان و حتی رنسانس را می‌پوشاند.

منابع مشابه بیشتر ...

632861deee299.png

فرهنگ اساطیر یونان و رم

ژوئل اسمیت

اساطیر عموماً از مذاهب باستانی جدایی‌ناپذیرند. این مذاهب جذابیت، اصالت و صلابت خود را که برای گسترش و شکوفایی‌شان ضروری است، از اساطیر وام می‌گیرند. این فرهنگ بر آن است تا اصالت و شکوه اساطیر را به آنان بازگرداند و ایزدان پهلوانان و حماسه‌ها و افسانه‌ها را از هاله ابهام و تاریکی کاذبی که حاصل ذهنیت عوام است، بیرون کشد. از آنجا که اساطیر یونان و رم به انسان نزدیک‌اند، همیشه زنده می‌مانند. ایزدان بزرگ یونان و رم که این کتاب می‌کوشد برداشتی تا حد امکان کامل از آنها ارائه دهد، وجودی تجریدی نیستند، بلکه موجوداتی برخوردار از زندگی با ویژگی‌ها و کاستی‌هایی هستند که تفاوت چندانی با افراد معمولی ندارند.

60fd073911400.png

تصویر دیگری: تفاوت از اسطوره تا پیش‌داوری

کاترینا استنو

نویسنده این کتاب که مخالف سرسخت عدم تساهل رایج درباره غریبه‌ها (دیگران، آنها که ما نیستند) و بیگانه‌ستیزی است، خواسته است در این کتاب طرز شکل‌گیری اسطوره‌های طرد فرهنگی را در معرض دید و قضاوت قرار دهد؛ چه اینکه معتقد است برای ریشه‌کن‌کردن اعتقاداتی که عمیقاً در ذهن‌ها ریشه دوانده باید اعتقاداتی را که به ترس و تنفر از دیگران و پیامدهای آن منجر می‌شود آشکار کرد و نادرستی آنها را نشان داد. او عمدتاً اروپا را مسئول شکل‌گیری اسطوره‌های طرد و فرضیه‌های نژادپرستی می‌داند.