603f89f6e95ba.png

عصر اساطیری تاریخ ایران: خطوط برجسته داستان‌های ایران قدیم

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات هیرمند تاریخ چاپ: ۱۳۷۷ هجری شمسی زبان: فارسی

دو نظریه درباره تاریخ باستانی ایران وجود داشته، یک نظریه غالب داستان‌های باستانی ایران را بسان تاریخ تلقی می‌کرد ولی نظریه دیگر اغلب آنها را افسانه تصور می‌کند؛ اما حقیقت امری بین دو نظریه افراطی و تفریطی است. دوران پیشدادیان و کیانیان دوران اساطیری تاریخ ایران است که با مرگ رستم جهان‌پهلوان ایران‌زمین دوران تاریخی آغاز می‌شود. این کتاب «عصر اساطیری تاریخ ایران» هم اساطیر است و هم دربرگیرنده داستان‌های تاریخی از روزگار اسکندر گجستک در دوران هخامنشیان و نیز از روزگار اشکانیان و ساسانیان حاوی بسیاری از دانسته‌های بکر و تازه برای پژوهشگران تاریخ باستانی ایران است.

منابع مشابه بیشتر ...

65842fb75f4a7.jpg

داستانهای تاریخی وقایع برجسته باستان شکوفان ایران، پیش از دوران هخامنشی تا آخر دوران ساسانی

حسین جودت

موضوع کتاب داستانهای تاریخی وقایع برجسته باستان شکوفان ایران، پیش از دوران هخامنشی تا آخر دوران ساسانی و گردآورنده کتاب حسین جودت است که در سال 1353 توسط چاپ درخشان منتشر شده است.

64e629c186afe.jpg

کانی شناسی در ایران قدیم - جلد دوم

محمد زاوش

این کتاب به چگونگی شناخت سنگ‌های گرانبها و دانشی که دانشمندان قدیم ایران از آنها داشته‌اند می‌پردازد. همچنین به شرح کانی‌ها، کانه‌ها و موادمعدنی دیگر و همچنین بعضی اسفنج‌ها، صدف‌ها و سنگواره‌ها که قدما آنها را نیز در گروه سنگ‌ها طبقه‌بندی کرده‌اند، می پردازد. این کتاب شامل 11 بخش است : 1. کانی‌شناسی و سیر پیشرفت آن در ایران/ چگونگی پیشرفت علم کانی شناسی 2. کلیات کانی‌شناسی/ اعتقاد به سنگ های قدیمی/ کانی‌ها در اشعار 3. کانی‌ها 4. فلزات 5. کانه‌ها- شبه فلزات 6. ئیدروکربورها 7. املاح 8. سیلیکات‌ها 9. مرجان‌ها- اسفنج‌ها- سنگواره‌ها و... 10. سنگ‌های ساختمانی 11. سنگ‌های افسانه‌ای.